Mihin ja kuinka paljon ravintoa tarvitaan?

Kehosi voi hyvin, kun syöt säännöllisesti laadukasta ja ravintoainepitoista ruokaa.

Ruokaa ei voi korvata vitamiinipillereillä, sillä ravintoaineita tunnetaan yli 50 ja tarvitset niitä kaikkia. Suuret määrät vitamiineja voivat olla puolestaan haitallisia terveydelle. Ruuasta saat ravintoaineita oikean määrän ja tasapainoisessa suhteessa.

Tarvitset energiaa ja ravintoaineita elimistön eri tehtäviin kuten solujen uudistumiseen ja kasvuun sekä liikkumiseen.

Hyvän ruokavalion avulla voit ehkäistä myös monia sairauksia.

Teini-ikä on nopean kasvun aikaa, jolloin erityisen paljon energiaa ja ravintoaineita kuluu luuston ja lihaskudoksen muodostumiseen. Tämän vuoksi myös ruokahalu kasvaa. Esimerkiksi yläkoulun aikana tytöille kertyy pituutta lisää noin kymmenen senttiä ja painoa kymmenisen kiloa. Pojilla voimakas kasvuvaihe alkaa hieman myöhemmin kuin tytöillä. Tässä iässä luustokin kasvaa, ja tarvitset kalsiumia ja D-vitamiinia.

Ruokavisa, Ruokatieto, ravitsemus, d-vitamiinin lähteet, kuva Jussi Ulkuniemi

D-vitamiinia saat erityisesti auringosta, mutta myös ravinnosta. Hyvä D-vitamiinin lähteitä ovat rasvaiset kalat, d-vitaminoidut maitotuotteet ja kasviöljypohjaiset margariinit. Lisäksi nuorille suositellaan D-vitamiinilisää ympäri vuoden 7,5 µg/vrk.

Pitkällä aikavälillä energian saannin ja kulutuksen on hyvä pysyä tasapainossa. Liian pieni energian saanti johtaa kasvuhäiriöihin, laihtumiseen ja alipainoon. Silloin elimistö ottaa energiaa ja ravintoaineita omista kudoksista kuten proteiineja lihaksista ja kivennäisaineita luista. Nuoruudessa elimistösi kehittyy aikuisuutta varten, joten riittävä ja monipuolinen ruokavalio on erityisen tärkeää! Esimerkiksi luusto vahvistuu noin 25 ikävuoteen asti, ja sen pitäisi kestää hyvässä kunnossa koko elämäsi ajan.

Tarvetta suurempi energian saanti johtaa pitkällä aikavälillä lihomiseen. Muista kuitenkin, että teini-ikään kuuluu muotojen pyöristyminen, lihasten kasvu, rasvakudoksen lisääntyminen ja painonnousu luonnostaan. Kasvu korjaa myöhemmin teini-iän alussa kertyneen pyöreyden.