Laatua kasvisruokavalioon

Pelkistä kasvikunnan tuotteista koostuvan, ravitsemuksellisesti täysipainoisen vegaaniruokavalion noudattaminen vaatii tietoa ja taitoa.

Ilman kasvisten ravintosisällön tuntemista ja suunnitelmallisuutta siitä aiheutuu ajan kuluessa helposti ravintoainepuutoksia. Vegaaniruokavalion ravintoainepitoisuutta voi parantaa käyttämällä erityisvalmisteita ja ravintoaineilla täydennettyjä elintarvikkeita.

Ruokavisa, Ruokatieto, täytetty kesäkurpitsa, kuva Scanstockphoto

Vegaaniruokavalion haasteena on erityisesti kalsiumin, jodin, B12- ja D-vitamiinin riittävä saanti. Myös rasvahappojen saanti voi olla niukkaa. Proteiinin saanti on yleensä riittävä, jos ruokavalio sisältää monipuolisesti palkokasveja, täysjyvää, pähkinöitä ja siemeniä. 

Kasviksia ja maitovalmisteita sisältävä laktovegetaarinen ruokavalio tai lisäksi kananmunaa ja kalaa sisältävä pescovegetaarinen kasvisruokavalio on helpompi koostaa täysipainoiseksi.

Ohjeita kasvisruokavalioiden koostamiseen saa ravitsemusasiantuntijoilta sekä esimerkiksi  Ravitsemusterapeuttiyhdistyksen julkaisemasta lehtisestä.

Kasvisruokavalioiden kannalta kriittisten ravintoaineiden parhaita lähteitä ruokavaliossa voi etsiä THL:n ylläpitämästä internetsivustosta Finelistä.

Kaikki artikkelit aiheesta Mihin ja kuinka paljon ravintoa tarvitaan?