Hyvä tietää sokerista ja juomista

SOKERIA NUUKAILLEN

Meillä on kivikautinen synnynnäinen mieltymys makeaan, jotta säilyisimme hengissä. Sokeri sisältää lähes pelkästään energiaa ja aiheuttaa verensokeriin suurta vaihtelua, mikä voi olla haitaksi terveydelle. Siksi sokeria suositellaan enintään 40–50 grammaa päivässä. Sokerinpaloiksi laskettuna se on 20 sokeripalaa. Todellisuudessa syömme sokeria kaksi kertaa tätä enemmän piilosokerina. Katso Syö hyvää -hankkeen video sokeripommeista!

  • Syö vain harvoin makeisia, sokeroituja juomia ja leivonnaisia.
  • Suosi vähäsokerisia vaihtoehtoja, esimerkiksi maustamatonta jogurttia marjojen kera valmiiksi sokeroidun jogurtin sijaan.

Toisaalta pieni määrä sokeria voi saada esimerkiksi happamanmakuiset ja ravintoainepitoiset marjat maistumaan. Lisäksi sokeri auttaa marjojen C-vitamiinia säilymään.

 

Alla olevasta kuvasta näet, kuinka paljon sokeria nämä makeat tuotteet sisältävät. Mikä niistä sisältää eniten sokeria?

Ruokatieto, herkut sokeripaloina, Leipätiedotus

HYVÄ TIETÄÄ JUOMISTA

Tavallinen vesijohtovesi on Suomessa hyvälaatuista ja suositeltava valinta. Pullotetut  ja säiliövedet ovat turvallisia, mutta ne ovat kalliita ja niiden valmistus pakkauksinen ja kuljetuksineen lisää ympäristökuormaa.

Sokeria sisältävistä virvoitusjuomista kertyy helposti ylimääräistä energiaa, eikä niistä saa ravintoaineita.  Energia-, ja urheilujuomat eivät juuri poikkea sokeria sisältävistä virvoitusjuomista, joten nekään eivät kuulu terveelliseen ruokavalioon. Erityisesti illalla ne voivat häiritä unensaantia. Myöskään happoa sisältävät mehut ja kevytjuomat eivät ole hyväksi hampaille, joten niitä ei suositella juotavaksi ainakaan aterioiden väleillä.

Alkoholijuomia ei suositella lapsille eikä nuorille. Aikuisille naisille alkoholin päivittäinen maksimimäärä on korkeintaan 1 annos (10 g etanolia) ja miehille 2 annosta (20 g etanolia) päivässä. Yksi annos on esimerkiksi lasillinen viiniä (12cl) tai pieni pullo olutta. Alkoholin runsaampi käyttö on yhteydessä useaan eri terveyshaittaan.

  • Vesi on hyvä janojuoma.
  • Vähärasvainen ja rasvaton maito on suositeltava ruokajuoma.
  • Vesi, maustamaton kivennäisvesi, kahvi ja tee ilman sokeria ovat suositeltavia juomia aterioiden välillä.
  • katso Syö hyvää -hankkeen video siitä, mitä herkullista voit kokata vähemmällä sokerilla!