Käytä lihaa kohtuudella

Liha on rautaista ja maukasta ruokaa.

Saat siitä runsaasti hyvälaatuista proteiinia, jota tarvitset erityisesti nyt voimakkaan kasvun aikana. Punaisessa lihassa rautaa on eniten.

  •  Lihan rauta imeytyy hyvin.
  • Lihasta saat sinkkiä, seleeniä ja magnesiumia.
  • Liha on hyvä B12-vitamiinin lähde.
  • Lihasta saat kaikkia tarvitsemiasi aminohappoja samalla kertaa.

Ruokavisa, Ruokatieto, proteiinin lähteitä, ravitsemus, kuva Jussi Ulkuniemi

 

Liha on hyvä proteiinin lähde. Proteiinia saat myös esimerkiksi vähärasvaisista maitotuotteista, kalasta, palkokasveista ja pähkinöistä. Syö erilaisia ruoka-aineita vaihdellen.

Suosi eri lihalaaduista vähärasvaista vaaleaa lihaa kuten broilerin ja kalkkunan lihaa. Vaalean lihan rasva on pehmeää ja siitä saat välttämättömiä rasvahappoja. Lihan pehmeän rasvan osuutta voidaan lisätä eläinten rehun koostumusta muokkaamalla, joten esimerkiksi porsaanlihan rasva voi olla laadultaan pehmeä.

Valitse lihasi mieluummin tuoreena ja vain vähän käsiteltynä kuin makkaroina ja leikkeleinä.

Lihavalmisteita ja punaista lihaa tulisi käyttää korkeintaan 500 grammaa viikossa.

Suosi vähäsuolaisia tuotteita.

Ruuanvalmistuksessa voit hyödyntää lihan oman rasvan ja käyttää tarvittaessa lisäksi rypsiöljyä. Esimerkiksi jauhelihassa on jo itsessään riittävästi rasvaa pannulla paistamiseen. Lihan polttamista ja käristämistä tulee välttää.

Punainen liha on naudan-, sian- ja lampaanlihaa.
Vaalea liha on broilerin- ja kalkkunanlihaa.
Lihavalmisteita ovat muun muassa nakit, makkarat ja leikkeleet.

Syö lihaa kohtuudella, sillä siitä syntyy suuri osa ruuan ympäristövaikutuksista ja kohtuullisuus on terveydellekin parasta.