Lataa lautaselle lisää kasviksia

Syö kasviksia noin puoli kiloa eli 5-6 kourallista päivässä.

Tähän ei lasketa mukaan perunaa eikä viljaa. Kasvikset ovat kevyttä  ja ravintoainepitoista ruokaa, mutta kasvaa niillä dinosauruksetkin. Esimerkiksi palkokasvit ovat hyviä proteiinin lähteitä.

Ruokavisa, Ruokatieto, kasviswokki, Scanstockphoto

 

Vihannekset, juurekset, hedelmät ja marjat sekä pähkinät ovat luonnon vitamiinipillereitä – tai oikeastaan paljon enemmän.

Terveyttä edistävä ruokavalio sisältää monipuolisesti erivärisiä kasviksia sekä raakana että kypsennettynä.

Kasviksista saat suuren joukon kivennäisiä ja kuituja. Kasviksissa on myös bioaktiivisia, terveyttä edistäviä aineita, kuten flavonoideja, joita saat erityisesti sipuleista, vihanneksista, marjoista ja hedelmistä. Voit syödä kasvikset yhtä hyvin tuoreina kuin pakasteina.

  • Syö kasviksia joka aterialla.
  • Tutustu uusiin kasviksiin, ja opettele syömään niitä.  
  • Käytä pohjoisen superfoodia kuten marjoja.

Tuoremehulla ei voi korvata hedelmiä tai marjoja, sillä mehuun ei jää kaikkia hyödyllisiä aineita. Tuoremehuja suositellaan korkeintaan yksi lasillinen päivässä.

Ympäristöystävällistä on suosia lähellä kasvatettuja kaudenmukaisia avomaan kasviksia. Erityisesti kaalit, palkokasvit ja juurekset ovat ilmaston kannalta hyviä valintoja.

Testaa täällä, kuinka hyvin tunnet kasvikset!