Syö kalaa 2-3 kertaa viikossa

Ruokavisa - kala

Kala on kevyttä ja ravintoainepitoista ruokaa.

Se on ylivoimaisesti paras luonnollisen D-vitamiinin lähde. Kalaa kannattaa syödä ainakin 2-3 kertaa viikossa, sillä kala muokkaa ruokavaliota terveelliseen suuntaan. Kun syöt kala-aterian kerran viikossa koululounaalla ja nautit toisen vapaa-ajalla, niin pääset jo tavoitteeseen. Syö vaihdellen eri kalalajeja. Parhaalta kala maistuu, kun sen valitsee tuoreena ja sesongin mukaan. Suomalaisten syömistä kaloista noin puolet on luonnonkalaa. Viljellyistä kaloista kirjolohi ja siika ovat tärkeimmät.

  • Yhdestä kala-ateriasta saat päivän D-vitamiinin.
  • Kalan pehmeä rasva on hyväksi sydämelle ja aivoille.
  • Kalan proteiini on hyvälaatuista.
  • Kalasta saat myös B12-vitamiinia, seleeniä ja muita kivennäisaineita.

Ruokavisa, Ruokatieto, Ravitsemus, kala-ateria, kuva Jussi Ulkuniemi

Vastuullinen valinta on suosia kestävästi pyydettyä kalaa - elinvoimaisia kalakantoja, joiden pyytämisestä tai kasvatuksesta aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa ympäristölle. Kalan syönti kuuluu ilmastoystävälliseen ruokavalioon. Luonnonkalojen pyydystäminen poistaa ravinteita vedestä ja vähentää samalla rehevöitymistä.

Esimerkiksi uhanalaista villilohen syöntiä tulisi välttää. Ylivoimaisesti suurin osa kaupoista ostetusta lohesta on kuitenkin kasvatettua lohta, jonka syöntiä ei tarvitse rajoittaa.

Ympäristöystävällistä on myös syödä vaihdellen eri kalalajeja: silloin kuormitus yhtä lajia kohtaan ei kasva suureksi. Tarkista kestävät kalavalinnat WWF:n kalaoppaasta!

Isokokoisia silakoita, sisävesien haukea tai Itämerestä pyydettyä lohta suositellaan syötäväksi lapsille tai hedelmällisessä iässä oleville vain 1-2 kertaa kuukaudessa.

 

KYMMENEN HYVÄÄ SYYTÄ SYÖDÄ KALAA 

  1. Kala on terveellistä, sen erinomaiset ravitsemukselliset ominaisuudet on kiistatta todistettu, ja niiden johdosta kalaa suositellaan syötäväksi vähintään kaksi kertaa viikossa.
  2. Kalan rasvojen monityydyttymättömillä rasvahapoilla on monia terveyttä edistäviä vaikutuksia. Ne mm. ennaltaehkäisevät sydän- ja verisuonitauteja.
  3. Kala on kevyttä ruokaa, useimpien kalojen energiasisältö on melko alhainen.
  4. Kala on korvaamaton D-vitamiinin lähde. Ilman kalan syöntiä on vaikea saada ruuasta riittävästi D-vitamiinia.
  5. Kalassa on runsaasti, noin 20 % proteiinia.
  6. Kala sisältää kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja oikeassa suhteessa.
  7. Kala sisältää myös muita vitamiineja ja mm. seleeniä.
  8. Kala on pikaruokaa: kypsensitpä kalan paistamalla, keittämällä tai hauduttamalla aikaa kuluu enintään 10 minuuttia.
  9. Kalaa on helppo valmistaa. Epäonnistua voi oikeastaan vain kypsentämällä kalaa liikaa. Kaupoissa on runsas valikoima sellaisenaan valmiita kalatuotteita tai kypsennystä vaille valmiita tuotteita.
  10. Kala on hyvää! Eri kalalajeista ja eritavoin valmistetuista kalaruuista löytyy todella laaja kirjo vaihtoehtoja ja makuja.

Kalan terveyttä edistävien ominaisuuksien vuoksi sitä suositellaan syötäväksi ainakin kaksi kertaa viikossa. Tiettyjä kaloja syömällä on mahdollista kuitenkin altistua tavanomaista suuremmille määrille ympäristömyrkkyjä. Tästä syystä Elintarvikevirasto on antanut tarkemmat syöntisuositukset joidenkin kalojen kohdalle. Niistä löydät lisää tietoa täältä.