Täysjyvässä on paljon hyvää

Täysjyvävilja on terveellisen ruokavalion perusta.

Kun syöt täysjyvätuotteita, saat kaikki viljan arvokkaat ravintoaineet. Valitse aterioille ja välipaloille päivittäin täysjyväleipää, -pastaa, -puuroa tai mysliä. Naisille suositellaan noin kuutta annosta päivittäin, miehille yhdeksää annosta.

 Täysjyvätuotteista saat:

  • Laadukasta hiilihydraattia kuten kuitua
  •  B-ryhmän vitamiineja, esimerkiksi foolihappoa.
  • Kivennäisaineita kuten rautaa.
  • Terveyttä edistäviä bioaktiivisia aineita.

Leivissä on eroja

Täysjyväviljassa on paljon kuitua. Suosi leipiä, jotka sisältävät kuitua vähintään kuusi grammaa sadassa grammassa. Kuitua tulisi saada ainakin 25 grammaa päivässä kasviksista ja viljasta. Näet kuidun määrän pakkausmerkinnästä. Kuitu tekee monin tavoin hyvää keholle. Valitse leivistä vähäsuolaiset

Viljan kuitu ruokkii terveydelle edullisia suolistobakteereja ja pitää vatsan toiminnan kunnossa. Sanotaan, että terveys alkaa suolistosta. Päivän kuidut saat esimerkiksi viidestä ruisleipäpalasta.

Sydän hyötyy kuitupitoisten tuotteiden säännöllisestä köytöstä!

Rukiin, kauran, ohran ja vehnän kasvihuonepäästöt ovat pienet. Riisi kannattaa korvata esimerkiksi täysjyväohralla.