Voidellaan rypsiöljyllä

Rasvasta saat energiaa. Tarvitset rasvaa myös solujen seinien ja hormonien rakennusaineeksi.

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan rasvasta kaksi kolmasosaa tulisi olla laadultaan pehmeää.

Esimerkiksi rypsiöljy sisältää runsaasti elimistölle välttämättömiä pehmeitä omega-6- ja omega-3-rasvahappoja. Myös kalasta ja pähkinöistä sekä siipikarjanlihasta saat pehmeää rasvaa.

Ruokavisa, Ruokatieto, kylmäpuristettu rypsiöljy, kuva Jussi Ulkuniemi

  • Suosi kasviöljyjä kuten rypsiöljyä ruuanlaitossa ja leivonnassa.
  • Käytä öljypohjaisia salaatinkastikkeita.
  • Voitele leipäsi mahdollisimman pehmeällä levitteellä, vähintään 60 prosenttia rasvaa sisältävällä kasvimargariinilla tai kasvirasvalevitteellä.

Suurin osa rasvasta saadaan piilorasvana. Se on usein laadultaan kovaa rasvaa, mitä tulisi vähentää. Nauti kovaa rasvaa sisältävät maito- ja lihatuotteet vähärasvaisina. Vähennä myös sipsien, keksien ja rasvaisten leivonnaisten syöntiä.

Pehmeä rasva on hyväksi sydämelle

Rasvoista vähiten ilmastovaikutuksia on rypsiöljyllä ja margariinilla. Toisaalta maidon rasvaa jää yli vähärasvaisten ja rasvattomien maitotuotteiden jalostuksessa.

Ruokavisa, Ruokatieto, rasvalaadut, ravitsemus, kuva Jussi Ulkuniemi

Kuvassa on kovan ja pehmeän rasvan lähteitä. Kovan rasvan lähteitä: 1) suklaa 2) juusto 3) sianliha 4) kookos 5) voi.

Pehmeän rasvan lähteitä: 6) avocado 7) pähkinät 8) kala 9) öljy 10) kasvimargariini.