Keskimäärin suomalaisen kulutusmenoista ruokaan ja juomaan kuluu 20 prosenttia. Tästä 12,8 prosenttia (v.2015) kuluu elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin. Toinen puoli ruokamenoista kuluu erilaisiin palveluihin ja juomaan: ravintoloihin, kahviloihin ja hotelleihin. Ei siis ole yhdentekevää, millaista ruokaa valitsee. Ruokaa voidaan kaupassa valita monin eri perustein. Valintakriteerit vaihtelevat eri henkilöiden eri arvojen perusteella. Myös sama henkilö voi tosin valita ruokaa ihan eri perustein päivästä riippuen. Tällä tarkoitetaan kuluttajakäyttäytymistä.
Maa- ja Metsätalousministeriön ähiruokaselvityksen mukaan suomalaiset ajattelevat ja arvostavat hinnan ohella makua, herkullisuutta ja laatua valitessaan ruokaa. Kuluttajatutkimuskeskuksen mukaan herkullisuus, terveellisyys ja kotimaisuus ovat edullisuuden lisäksi kuluttajan päätöksenteossa melko tai erittäin tärkeitä.
Hinnan sijaan onkin tärkeää pysähtyä miettimään, missä tuote on valmistettu, onko se terveellinen ja turvallinen tai kestävä valinta. Valintoja tekemällä voimme tehdä ympäristölle ja lähialueelle paljon hyvää. Saatat valinnoillasi tukea paikallisyritystä tai sinulle tuttua toimijaa. Samalla voit tehdä ekologisesti kestävän valinnan suosimalla lähellä tuotettua ja vain lyhyen matkan tehnyttä ruokaa.
Voidaankin todeta, että ruuan arvo on suurempi kuin sen hinta.