Hyvä tietää lihasta

Liha on hyvä proteiinin lähde ja siitä saa kaikkia tarpeellisia aminohappoja samalla kertaa.

Lihassa on runsaasti hyvin imeytyvää rautaa, jota punaisessa lihassa on eniten. Lihasta saa myös sinkkiä, seleeniä ja magnesiumia. Lisäksi liha on hyvä B12-vitamiinin lähde.

Siipikarjanliha on vähärasvaista. Punainen liha on sen sijaan rasvaisempaa ja siitä tulisikin valita vähemmän rasvaa sisältäviä vaihtoehtoja.

Suositus on, että lihavalmisteita ja  punaista lihaa ei tulisi syödä yli puolta kiloa viikossa.

Punaista lihaa on sian, naudan, lampaan ja riistaeläinten liha. Lihavalmisteita ovat muun muassa makkarat, nakit ja leikkeleet.

 

TERVEELLISYYS, TALOUDELLISUUS JA YMPÄRISTÖ

Osta lihaa, jonka alkuperän ja tuotantotavan tiedät. Lihasta syntyy suurin osa ruuan ympäristövaikutuksista, joten sitä tulee syödä vain kohtuudella. Terveys- ja ympäristösyyt puoltavatkin lihan kohtuukäyttöä.

Hyvä muistisääntö on syödä monipuolisesti lautasmallin mukaan.

Lihaa ei tarvitse sisällyttää jokaiselle aterialle eikä sitä tarvitse aina käyttää suuria määriä: myös esimerkiksi erilaiset keitot ja padat ovat herkullista ruokaa. Kannattaakin harjoitella monenlaisten ruokien valmistusta sekä erilaisten lihojen ja ruhonosien käyttöä.

Ruokavisa 2016; poro; liha