Hyvä tietää maidosta

Maidosta ja maitotuotteista saa paljon kalsiumia, seleeniä, jodia ja muita kivennäis- ja hivenaineita.

Kalsiumin tarve täyttyy juomalla 5-6 dl maitoa ja syömällä 2-3 viipaletta juustoa päivittäin. Kasviperäiset tuotteet ovat hyviä vaihtoehtoja maitotuotteille. Näitä ovat esimerkiksi soija-, kaura-, manteli- ja riisimaidot, joita on täydennetty kalsiumilla ja D-vitamiinilla.

Maito sisältää useita vitamiineja ja kivennäis- ja hivenaineita.

Maitoon lisätään D-vitamiinia, jotta mahdollisimman moni suomalainen saisi ravinnostaan riittävästi D-vitamiinia. Maitotuotteet ovatkin tärkeä D-vitamiinin saantilähde. Luomumaitoon ei lisätä D-vitamiinia, eikä sitä myöskään homogenoida.

Rasvaiset maitotuotteet sisältävät paljon tyydyttynyttä rasvaa, joten suosi rasvattomia ja vähärasvaisia tuotteita. Maidosta, piimästä, jogurtista ja viilistä tulisi valita enintään 1 % rasvaa sisältäviä vaihtoehtoja ja juustoista vähän suolaa ja enintään 17 % rasvaa sisältäviä juustoja. Maitotuotteet ovat hyviä proteiinin lähteitä. 

Lisää tietoa maidosta löytyy Maito ja terveys -sivustolta.

 

MAITO VAI MAITOJUOMA?

Maitojuoma tarkoittaa maitoa, josta on poistettu tai vakioitu jokin sille ominainen osa, kuten vaikka poistettu laktoosi tai vakioitu proteiinin määrä.

Vain maidon rasvan vakiointi on sallittua, jotta maitoa edelleen saa kutsua maidoksi (esim. rasvaton, kevyt ja täys). Lisääminen on kuitenkin sallittua (esim. maidot, joihin on lisätty proteiinia tai vitamiineja) ja samoin laktoosin pilkkominen on sallittua (vähälaktoosiset maidot).

 

Ruokatieto, Maitotuotteet