Yleisiä tehtäviä

RUUAN REITTI -PELIKORTIT

Ruuan reittien kertaamiseen sopivat snap-peli ja muistipeli, joita voi pelata tulostettavilla pelikorteilla. Peliohje sekä pelikortit löytyvät liitteinä sivun alareunasta. Tulosta pelikortit kaksipuoleisina paksulle paperille tai laminoi ja leikkaa. 

 

MOBIILITIETOVISAT

Kahoot-palvelussa on jokaisesta Ruuan reitistä oma tietovisansa, johon koko luokka voi osallistua! Yksityiskohtainen käyttöohje kisoihin löytyy sivun alareunasta. Linkit visoihin:

Kalan reitti
Kananmunan reitti
Kasvisten reitti
Lihan reitti
Maidon reitti
Viljan reitti

 

KÄSITEKARTAT JULISTEISTA

Oppilaat jakautuvat kuuteen ryhmään ja kukin ryhmä saa yhden ruuan reitti -julisteista (yksi ryhmä kasvisten reitin, toinen ryhmä viljan reitin jne.). Oppilaiden tehtävä on tehdä julisteen perusteella käsitekartta kyseisen ruuan reitistä. Julisteesta ei suoraan näe, missä reitti kulkee, joten käsitekartta selkeyttää reitin käsittelyä. Lopuksi jokainen ryhmä voi esitellä käsitekarttansa muille yhdessä  julisteen kanssa.

 

AINEKIRJOITUS (3.-6. LK)

Kirjoittakaa aine tai runo ruuan reitistä.

 

RUOKAOHJEEN LUKEMINEN

Harjoitelkaa ruokaohjeiden lukemista. Miten ne yleensä rakentuvat? Missä järjestyksessä raaka-aineet ilmoitetaan ohjeessa? Miksi ruokaohje kannattaa lukea kokonaan, ennen ruuanvalmistukseen ryhtymistä?

 

RUOKATAPAHTUMA

Katso lähialueen tapahtumakalenterista, onko tiedossa sopivaa ruokatapahtumaa, messuja tai vaikkapa ravintolapäivää, johon oppilaiden kanssa voisi osallistua.

 

KAUPPAREISSUT TAI TORIVIERAILUT

Menkää yhdessä kauppareissulle tai torille tutustumaan ruoka-aineisiin. Pienemmät oppilaat voivat esimerkiksi etsiä kaupasta tuotteita raaka-ainekuvien mukaan.

Vanhemmille oppilaille on tehtävälomakkeet jokaisesta raaka-aineryhmästä. Oppilaat voivat jakautua ryhmiin siten, että kaikilla ryhmillä on oma raaka-aineryhmä. Kauppareissuille löydät tehtävälomakkeita sivun alaosasta. Kauppareissulla voitte tutustua myös pakkausmerkintöihin. Lisää tietoa pakkausmerkinnöistä täällä.

 

VÄRITYSTEHTÄVÄ

Mustavalkoisena tulostetut Ruuan reitti -julisteet ovat oiva väritystehtävä oppilaille. Samalla kun väritätte, voitte käydä läpi ruuan reittiä.

 

SARJAKUVA

Piirtäkää sarjakuva ruuan reitistä (valitkaa pienyhmissä aiheet).

 

LASKUTEHTÄVIÄ

Harjoitelkaa mittojen lyhenteitä ja mitä ne tarkoittavat. Muuttakaa ruokaohjeiden mittoja yhdysvaltalaisiin mittayksiköihin ja takaisin. (3.-6. lk)

Peittäkää ruokaohjeesta mittayksiköt ja päätelkää kuinka paljon kutakin ruoka-ainetta tarvitaan. (5.-6. lk)

Valmiita laskutehtäviä löydät sivun alareunasta PDF-muodossa. Tiedoston kahdella ensimmäisellä sivulla on kootusti Ruuan reitti -materiaalien laskutehtävät ja viimeisellä sivulla helpommat laskutehtävät.

 

PALAPELI

Ruuan reitti -julisteista voi helposti tehdä opettavaisen palapelin: laminoi juliste / julisteet ja leikkaa pienempiin kuviin, jotka kootaan reitin mukaiseen järjestykseen.

 

MENUSUUNNITTELU

Suunnitelkaa syntymäpäivämenu tai menu luokan yhteisiin kevätjuhliin. Menun suunnittelussa voi ottaa huomioon esimerkiksi sesongin, ruoka-aineiden, ruuan rakenteen ja makujen monipuolisuuden, teeman, käytettävissä olevan budjetin ja terveellisyyden.

Laskekaa juhlamenulle budjetti ja mitä sillä saa hankittua. (5.-6. lk)

Suunnitelkaa ateria jääkaapin tähteistä. (5.-6. lk)

 

LAUTASMALLI

Kokoa esim. koulun ruokailussa lautaselle lautasmallin mukainen ateria ja ota ateriasta kuva. Kuvat lähetetään opettajalle ja niitä käsitellään yhteisesti seuraavalla oppitunnilla.

 

RUOKALA

Haastatelkaa kouluruokalan henkilökuntaa kouluruuasta ja sen reitistä. (3.-6. lk)

PAIKALLINEN ERIKOISUUS

Ottakaa selvää onko omalla paikkakunnallanne jotain nimikkoruokaa, omaa marjaa, leipää tai muuta paikallista ruokaperinnettä. (3.-6. lk)

 

OMA KEITTOKIRJA

Tehkää luokan oma ruokaohjekirja omaa paikallista ruokakulttuuria apuna käyttäen.

Voitte myös koota ruokaohjekirjan oppilaiden lempiruuista tai isänpäivä/äitienpäivälahjaksi keittokirjan vanhempien lempiruuista.

Luokan omaa välipalakirjaa terveellisistä, helppotekoisista ja monipuolisista välipalavaihtoehdoista voi hyödyntää kotona myös vanhempien poissaollessa.

 

DRAAMAA

Hyödyntäkää draamaa oppitunneilla ja tehkää näytelmä oikein huonosti ruokapöydässä käyttäytyvästä perheestä ja oikein hyvin käyttäytyvästä perheestä.

 

PÖYDÄN KATTAMINEN

Harjoitelkaa erilaisia kattauksia eri aterioille. Suunnitelkaa teemakattaus vaikkapa luokan juhliin.

 

MAUKASTA MUSIIKKIA

Kuunnelkaa ja laulakaa erilaisia ruokaan liittyviä lauluja orientointina aiheeseen, taustamusiikkina tai rakentakaa musiikintunti kokonaan ruoka-aiheisten laulujen ympärille.

  • Kalastaja-Eemelin valssi
  • Hei hoi hauki
  • Popsi, popsi porkkanaa
  • Leipuri Hiiva
  • Vihanneslaulu
  • Piippolan vaari
  • Mummon kanat
  • Kaksi pikku possua
  • Musta kana ja valkea kana
  • Ihhahhaa
  • Hopotihoi
  • Mää, mää, lampaani
  • Kirppu ja härkä
  • Hedelmäsalaatti
  • Pikkuiset kultakalat
  • Valaskala
  • Possut ja siilit
  • Tula tullallaa

 

ARVOITUKSIA, LORUJA JA VITSEJÄ RUUASTA

Lorut ja arvoitukset sopivat hyvin oppitunnin aiheeseen orientoitumiseen. Niitä voi myös käyttää ainekirjoituksen inspiraation lähteenä tai kehittää niiden pohjalta luokan yhteisvoimin parempia vitsejä. Arvoituksia ja loruja on koottu sivun alhaalta löytyvään PDF-tiedostoon.

 

PUUHAKIRJA

Sivun alareunasta löydät tulostettavan puuhakirjan PDF-muodossa. Puuhakirjassa on helppoja tehtäviä sekä värityskuvia eri ruuan reiteistä.

 

NÄYTELMÄ

Jaa oppilaat kolmen hengen porukoihin. Yhteen näytelmään tarvitaan kolme oppilasta. Oppilaat keksivät ryhmittäin ruuan reittiin liittyvän tarinan (juliste sopii innoittajaksi). Yksi heistä toimii tarinan kertojana ja kaksi näyttelijänä. Näyttelijät saavat puhua, äännellä ja elehtiä niin paljon kuin vain haluavat elävöittääkseen tarinaa.

Tarinavinkkejä
• Alman aamulypsy: Tarina alkaa sillä kun Alma herää lypsäjä-Leenan "Aamulypsylle! " -huutoon. Näyttelijät: Alma-lehmä ja lypsäjä-Leena
• Leipomo: Leipuri leipoo monenlaisia leipiä (pitkiä patonkeja ja pieniä sämpylöitä) myyntiin, jota hän kohta myy tilapuodissaan hupsulle asiakkaalle, joka ei osaa millään päättää mitä leipää ostaisi. Näyttelijät: Leipuri ja asiakas

 

MAATUMISEN TUTKIMINEN HAUTAAMISKOKEELLA

Kaivakaa syksyn aluksi maahan erilaisia jätteitä kuten perunan, omenan- tai banaaninkuoria, appelsiininkuoria, leivänkannikka, teepussi, sanomalehden palanen, muovinen jogurttipurkki ja metallinen säilyketölkki.

Hautauspaikat voi merkitä esimerkiksi kepillä tai kivellä ja kuoppaan voi laittaa jätteen viereen suurehkon kiven tai palan muovia, johon on kirjattu haudattu aine, jotta paikka löytyy myöhemmin. Paikasta kannattaa ottaa myös kuva.

Kaivakaa sitten jätteet ylös loppusyksystä ja tarkistakaa maatumisaste. Kaivakaa kaikki ylös vielä ennen kesälomia tai tasan vuoden päästä ja tehkää havaintoja, miten eri jätteet maatuvat.

 

KIELTEN OPETUS

Tekstittömiä Ruuan reitti -julisteita voi hyödyntää kielten opetuksessa!

 

PERUSTAKAA OMA KOULURUOKA-AGENTTITIIMI

Kouluruoka-agenttien tehtävä on kehittää oman koulun kouluruokailua. Kouluruoka-agentit muodostavat agenttitiimin, johon kuuluu oppilaita, opettajia ja keittiön väkeä. Yhteisen pöydän ääressä keskustellaan koulun omasta kouluruokailusta, sen hyvistä ja huonommistakin osasista. Vinkkejä aloitukseen löytyy Kouluruoka-agentin käsikirjasta

Kaikki artikkelit aiheesta Ruuan reitti - ruokakasvatusta alakouluille