Mehut ja virvoitusjuomat

Mehujen ja virvoitusjuomien maailma elää. Luomu tuo aidot maut esiin, sokeria ei lisätä kaikkiin juomiin ja osa maustetuista vesistä kilpailee hyödyllisyydestä terveystuotteiden kanssa.

Kansainväliseen juomajoukkoon on alkanut tulla myös kotimaisten pientuottajien tuotteita.

Luonnonmukaisuuden trendiin kuuluu yhä laajempi kotimaisten marjojen ja hedelmien hyödyntäminen.

Etenkin pienille lapsille suunnatuissa tuotteissa luomu on pop. Vähän tai ei ollenkaan lisättyä sokeria on pian jo normi. Yli kolmannes kaikista myydyistä virvoitusjuomista on sokerittomia.

Vesi on Suomessa erinomaista hanastakin, mutta silti sen suosio pullotettuna kasvaa. Maustettujen vesien markkina on kasvanut selvästi ja on jo yli puolet koko vesimarkkinasta. Panimoliiton tilastosta käy ilmi, että kivennäisvesien vuosimyynti on 2010-luvulla kasvanut noin 100 000 litraa.

Teksti: Mariaana Nelimarkka