Ruokakulttuuristrategi

Torikahvit
Helsingin kaupungilla on ollut vuodesta 2011 lähtien ruokakulttuuristrategia. Se kehitettiin osaksi World Design Capital Helsinki -vuotta, koska ruoka haluttiin nostaa osaksi designia.

Strategian tavoitteena on maistuvampi Helsinki. Sen keihäänkärkiä ovat tori- ja kauppahallitoiminnan elävöittäminen, kaupunkiviljely, lastenruokailun luomuohjelma, kompostoinnin ja ympäristövastuun kehittäminen.

Helsingin ruokakulttuuristrategiassa määritellään ruokakulttuurille tavoitteet ja suuntaviivat. Toteuttamiseen halutaan kaupungin virastojen, yritysten, oppilaitosten järjestöjen ja yhdistysten lisäksi mukaan kaupunkilaiset.

Projektipäällikkönä toimii ruokakulttuuristrategi. Strategia jatkuu vuoteen 2020 saakka.

Auttaa kulttuurin toteuttamisessa

Ruokakulttuuristrategin tehtävä on auttaa eri toimijoita kehittämään ja toteuttamaan ruokakulttuuria. Hänellä on iso rooli myös viestinnän kehittämisessä. Hän kokoaa ryhmiä ja kanavia, joiden kautta ruoka-asiat pääsevät esiin sekä nostaa asioita ja teemoja keskusteluun ja julkisuuteen.

Tehtävää ovat hoitaneet Ville Relander, Timo Santala ja nykyään Milla Visuri.

 

Kuva: Valtioneuvoston kuva-arkisto, Sre:n ruokakuvat. Kahvilla Helsingin Kauppatorilla