Ruokavisan 2014 voitti Espoon yhteislyseon koulu

07.11.2014
Ruokavisan tiukan loppukilpailun voitti Espoon yhteislyseon koulun yhdeksäsluokkalaiset Espoosta, Uudeltamaalta. Jännittävä ja hyvin tasaväkinen kisa kokattiin perjantaina Ruokatiedon näytöskeittiössä ELMA-messuilla Helsingin Messukeskuksessa.

Loppukilpailussa oli mukana kolme parhaiten alkuerissä pärjännyttä oppilasryhmää.  Nelihenkiset edustusjoukkueet ottivat mittaa toisistaan käytännön työtaidoissa valmistamalla itse suunnittelemansa kolmen ruokalajin menun. Voittajajoukkueessa Espoon yhteislyseon koulua edustivat Johanna Fagerström, Mathias Karhu, Minttu Lindgren ja Teo Rissanen.

Finaalissa kamppailivat myös Hakkalan koulu Lammilta, Kanta-Hämeestä ja Kotimäen koulu Littoisista, Varsinais-Suomesta. Kotimäen koulun joukkue sai tuomariston kunniamaininnan iloisesta tiimityöskentelystä, jota tuomaristo ihaili.

”Esillepano jännitti”

”Esillepano oli jännittävin ja haastavin hetki”, huokaisi Teo Rissanen kisan ratkettua. Joukkue oli sopinut tarkasti työnjaon ja se toimi. Opettaja Anja Pouttu kertoi luottaneensa nuorten taitoihin, häntä jännitti vain hieman, miten vieraassa näytöskeittiössä esiintyminen sujuisi.

Voitokkaassa menussa oli alkuruokana keittoa kurpitsasta, paistetut kurpitsansiemenet ja ruissipsit. Pääruokana oli Chavroux-täytteinen kuha, yrttiperunasose ja salviaporkkanat. Jälkiruokana saatiin vielä lakkauunijäätelöä.

Menu syntyi yhteisessä ideointipalaverissa, jossa päätettiin, että kustakin annoksesta löytyy oranssia: kurpitsa, porkkana ja lakat, sitomaan menu syksyiseksi kausiruuaksi. Kisaan oli valmistauduttu keittämällä menu kerran läpi taksvärkkipäivän aikana.

Tuomari, keittiömestari Sami Tallberg kehui espoolaisten suoritusta kunnianhimoiseksi, kauden mukaiseksi ja ulkonäöltään päräyttäväksi. Kotimäen koulun joukkuetta tuomaristo arvosti maistuvasta ateriasta, joka syntyä siivitti yhteistyön ilo. Hakkalalaiset esittivät suuria, itsenäisiä työsuorituksia ja valmistivat teeman mukaan ravitsemuksellisesti tasapainoisen menun.

”Olin erittäin yllättynyt oppilaiden ruuanlaittotaidoista. Kirjallisten menuiden perusteella olisin luullut heidän tulevan ammattikoulusta. Oli ilo nähdä aitoa innostusta. Joukkueet nauttivat ruuanlaitosta, eivät vain kilpailleet”, Tallberg myhäili.

Ensi vuonna hän toivoo kisakeittiössä nähtävän myös villiyrttejä. Jokaiseen annokseen löytyy makupari suomalaisesta luonnosta ja säilömällä niiden käyttöä voi jatkaa ympäri vuoden, Tallberg kannusti.

Ravitseva ateria ystäville

Verkossa käytyihin alkueriin osallistui 2 140 oppilasta seitsemästä maakunnasta: Kanta-Hämeestä, Päijät-Hämeestä, Etelä-Savosta, Pohjois-Savosta, Etelä-Pohjanmaalta, Varsinais-Suomesta ja Uudeltamaalta.

Loppukilpailuun päässeet oppilaat olivat valmistautuneet koitokseen suunnittelemalla kolmen ruokalajin menun, jonka voisi tarjota vaikkapa ystävälle. Ennakkotehtävänä oli myös perustella menu vastuullisuuden näkökulmasta.

Tänä vuonna teemana oli erityisesti ravitsemus. Loppukilpailussa nuoret saivat näyttää käytännön keittiötaitojaan valmistamalla suunnittelemansa menun.

Hakkalan koulun menu alkoi aromikkaalla porkkanakeitolla ja hämäläisellä näkkileivällä, pääruokana oli kermainen hirvipata, hasselbackan perunat, uunipunajuuret ja salaatti sekä makeana loppuna valkosuklaa-pannacotta, karpalokiille ja kauralastut.

Kotimäen koulu valmisti alkuun rapuleivän, pääruuaksi lohta, perunamuusia, sienikastiketta ja uunijuureksia sekä jälkiruuaksi vispipuuroa.

Kilpailua seurasi kuuden hengen arvovaltainen tuomaristo, joka arvioi nuorten suorituksia. Tuomaristo kiinnitti arvioinnissaan huomiota muun muassa ennakkotehtäviin ja vastuullisuuden toteutumiseen, ruuanvalmistus- ja yhteistyötaitoihin sekä tietysti finaalissa valmistettujen aterioiden makuihin ja ulkonäköön.

Tuomaristoon kuuluivat Tallbergin lisäksi opetusneuvos Marjaana Manninen (opetushallitus), elintarvikeasiantuntija Annikka Marniemi (Kuluttajaliitto), toiminnanjohtaja Aira Kuvaja (Kotitalousopettajien liitto), tuoteasiantuntija Henriikka Mattila (SOK), kotitalousopettaja Minttu Virkki (Ruokatieto). Kilpailun juonsi ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi (MTK).

Paikallisuus ja talous vuoden 2015 teemat

Voittajat saavat palkinnoksi koulun kotitalousluokkaan uudet kodinkoneet. Palkinnon lahjoittaa toista vuotta Ruokavisan yhteistyökumppanina toimiva Whirlpool. SOK tarjoaa joukkueelle aterian ja keittiövierailun ravintolassaan. Lisäksi kaikki loppukilpailijat saivat tuotepalkinnot Fiskarsilta ja SOK:lta.

Kaikki finaalin reseptit lisätään Ruokatiedon keittokirjaan ensi viikon aikana: www.ruokatieto.fi/keittokirja

Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus, jonka takana ovat Ruokatieto, tuottajajärjestö MTK ja Kotitalousopettajien liitto. Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina. Ravitsemus-teema on osa Syö hyvää -hanketta, jota rahoittaa Raha-automaattiyhdistys.

Ruokavisa käytiin nyt kolmatta kertaa. Ensi keväänä Ruokavisa järjestetään ensimmäistä kertaa valtakunnallisena. Teemoina ovat silloin paikallinen hyvinvointi ja taloudellinen vastuu.

Sallaroosa Häme
projektikoordinaattori
sallaroosa.hame@ruokatieto.fi
P. 040 700 76 22
www.ruokavisa.fi
www.ruokatieto.fi

Kuvia loppukilpailusta löytyy: http://jussiulkuniemi.kuvat.fi/kuvat/Ruokavisa+2014+Pressikansio/
Kuvaaja: Jussi Ulkuniemi. Kuvia saa käyttää vapaasti Ruokavisasta kertovissa yhteyksissä lähde Ruokatieto ja kuvaaja mainiten.