Joka kolmas suomalaistalous ostaa säännöllisesti luomuruokaa

25.03.2011
Luomumarkkinoiden arvo nousi 80 miljoonaan euroon vuonna 2010. Luomu kuului vakituisesti ostoskoriin 29 prosentilla talouksista. Kotiin ostettujen elintarvikkeiden kokonaisarvosta luomuruokaa on nyt 1,2 prosenttia. Yli puolet ostoista oli tuoretuoretuotteita.

Keskivertotalous ostaa luomua kuitenkin vasta 33 eurolla vuodessa, osoittaa Luomuliiton Nielseniltä tilaama Homescan 2010 -tutkimus. Luomualan tavoite on, että vuonna 2015 suomalaiset ostavat luomuruokaa 75 eurolla vuodessa, mikä tekee yhteensä 350 miljoonaa euroa vuodessa eli kuusi prosenttia ruokamyynnistä.

Tänä vuonna Taloustutkimuksen tekemässä kuluttajatutkimuksessa 56 prosenttia suomalaisista ilmoitti olevansa valmis maksamaan viidenneksen enemmän suomalaisesta luomutuotteesta.

Aktiivit syövät yli puolet luomusta

Luomua aktiivisesti ostavien talouksien osuus on kahdessa vuodessa noussut viidestä prosentista seitsemään prosenttiin kotitalouksista. Nyt aktiivitalouksia on 175 000 ja luomun osuus niiden ruokakorista on yli neljä prosenttia. Aktiivikäyttäjissä on paljon nuoria, vielä sinkkuja tai aivan pienten lasten vanhempia.

Käytännössä aktiivitaloudet ostavat 54 prosenttia kaikesta myydystä luomuruuasta. Yhteensä aktiiviset ja säännölliset taloudet kerryttävät 86 prosenttia luomuun käytetyistä euroista.

Säännöllisiin käyttäjiin lasketaan taloudet, joiden ostoista yli 0,8 prosenttia, mutta alle 4 prosenttia on luomua. Säännöllisiin käyttäjiin kuuluu nyt 22 prosenttia kaikista talouksista. Säännöllisissä käyttäjissä painottuvat iäkkäämmät sinkut.

Kokeilijoita on 44 prosenttia kaikista talouksista, mikä on neljä prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2008. Luomua ei osteta 27 prosentissa talouksista ja näiden talouksien osuus on supistunut 32 prosentista vuonna 2008.

Luomua ostetaan sieltä mistä muutakin

Luomuostoista 82 prosenttia tehdään suurista päivittäistavarakaupoista eli supermarketeista ja hypermarketeista. Kaikkiaan 18 prosenttia luomutuotteiden ostojen arvosta kertyy ketjuuntuneen päivittäistavarakaupan ulkopuolelta. Erikoiskaupasta ja torilta tai tuottajalta suoraan ostetaan 13 prosenttia luomusta. Vastaava luku elintarvikkeiden kokonaisostoista on vain 2 prosenttia.

Luomutuotteiden markkinaosuudet eri tuoteryhmissä vaihtelevat pyöreästä nollasta parhaimmillaan yli kuuden prosentin. Luomukalaa ja –jalosteita, luomuleivonnaispakasteita, luomudippikastikkeita ja luomukivennäisvesiä ei viime vuonna rekisteröitynyt ostoihin yhtään.

Tuoretuotteiden rooli luomuostoskorissa on edelleen hyvin merkittävä. Tuoreet vihannekset, juurekset ja sienet vastaavat 15 prosentin osuudesta, hedelmät ja marjat 10 prosentista. Tuoreen luomulihan ja –lihajalosteiden osuus luomuostoista on jo lähes 12 prosenttia.

Leipomotuotteilla arvosta kertyy vähän alle kahdeksan prosenttia. Luomuvihannekset, juurekset ja sienet kattavat reilun kolme prosenttia markkinoista. Lisäksi luomuhedelmät ja -marjat ovat kolmen prosentin tuntumassa.

Maito ja kananmunat suosittuja luomuna

Eniten markkinaosuutta on vallannut luomukananmunat, joita on yli 6 prosenttia kaikista ostetuista kananmunista.

Luomumaidot ja – maitojuomat edustavat yli 15 prosentin osuutta luomuostojen arvosta. Kaikkiaan maitotaloustuotteiden ostoista kertyy neljännes kotiin ostettujen luomutuotteiden arvosta. Luomumaito kattaa reilun kolme prosenttia juotavien maitojen markkinoista.

Luomulihan 1,6 prosentin osuus tuorelihamarkkinoista kertoo kehityksestä luomusian, -naudan ja -lampaanlihan tarjonnassa. Luomusiipikarjalihan osuus tuoteryhmänsä ostoista on vasta noin puoli prosenttia. Lihasiipikarjaa ei kasvateta Suomessa luomuna vielä lainkaan.

Luomujuomien osuus on selkeästi pienempi kuin kokonaisostoissa. Teenjuonnin monipuolistuessa luomuteevalikoima on muutamassa vuodessa ottanut reilun viiden prosentin osuuden teemarkkinoista.

Brändiopas yhtenäistää viestin ja merkinnät

Kuluttajapalautteissa on jo pitkään tullut esiin, että ihmiset eivät tahdo löytää luomuruokaa kaupasta. Helsingin yliopiston Ruralia-Instituutti on nyt julkaissut Kuule Oy:n tuottaman Luomun brändioppaan, jonka tavoitteena on antaa kaupalle ja luomutuotteiden valmistajille työkaluja, jotka auttavat kuluttajia löytämään luomun ja ostamaan sitä enemmän.

Oppaassa on koottu niin säädöksiä kuin suosituksiakin. Oppaan suositukset ovat syntyneet yhteistyössä luomualan yritysten ja järjestöjen kanssa. Ne rakentavat luomualalle yhteistä viestiä ja merkintätapoja.

Luomun teemaksi on valittu Luomu - Kaikkea hyvää!, mikä koostuu neljästä viestistä: Hyvää puhtaasti, hyvää eläimille, hyvää makua ja hyvää huomiselle.(Ruokatieto)

Pro Luomu ry kokoaa osaajat kehittämään luomualaa (23.3.2011)
Luomubarometri: Luomuruuan käyttäjiä pidetään vaikuttajina (10.3.2011)
Luomuruuan markkinat ovat eläneet hyvin vaihtelevasti Euroopassa viime vuosina (22.2.2011)
Luomubrändissä voisi korostua valloittava persoona (21.6.2010)

Muualla verkossa:
Luomu.fi: Luomumarkkinoiden arvo 80 miljoonaan euroon vuonna 2010
Luomu.fi: Luomun brändiopas