50-vuotias Hartwall Jaffa maistuu kaikenikäisille

20.05.1999
Hartwall Jaffa juhlii tänä vuonna 50-vuotissyntymäpäiväänsä. Suomalaiset
ottivat poreilevan appelsiinijuoman omakseen huhtikuussa 1949, kun Jaffa tuli
kauppoihin. Syntymävuotenaan Hartwall Jaffaa myytiin noin puoli miljoonaa ja
seuraavana vuonna 0,8 miljoonaa litraa. Varsinainen virvoitusjuomien läpimurto
Suomessa koettiin vasta 1960-luvun loppupuolella ja 1970-luvun alussa.

Vuosien varrella uudistuneen Hartwall Jaffa -valikoiman virvokkeita myytiin
viime vuonna yhteensä 35 miljoonaa litraa. Hartwall Jaffa on Suomen suosituin
keltainen virvoitusjuoma ja Suomen myydyin virvoitusjuoma heti kolajuomien
jälkeen. Jaffa maistuu kaikenikäisille sukupuoleen katsomatta.

Jaffan nimi löytyi kartalta

Jaffan nimi ei ole peräisin Jaffa-appelsiineista kuten moni saattaa luulla -
itse asiassa Jaffa-appelsiinit tulivat käsitteeksi vasta 1950-luvulla. Kun
uudelle virvoitusjuomalle etsittiin sopivaa nimeä, löydettiin sormi kartalle
-menetelmällä Välimeren alueelta paikannimi Jaffa.

Suosittu Hartwall Jaffa alkoi saada seurakseen muita Jaffa-juomia 1950-luvun
puolivälissä, jolloin Hartwall Jaffa -perheeseen liittyi Punainen Jaffa ja
vuotta myöhemmin Sitruuna Jaffa. Hapoton Step seurasi vuonna 1959. Vuosien
varrella Hartwall Jaffa -tuoteperhe on kasvanut ja muuttunut vallitsevien
makutottumusten ja uusien maailmalla suosittujen makuvaihtoehtojen mukaan.

Nykyiseen tuoteperheeseen kuuluu sokerilla makeutetun keltaisen Hartwall Jaffan
lisäksi Hartwall Jaffa Light, Hartwall Jaffa Ananas Light, Hartwall Italia,
Hartwall Grape ja Hartwall Palma.

Keltainen Jaffa tuo kesän

Keltainen Hartwall Jaffa on aina liittynyt kiinteästi kesään ja lämpöön.
1950-luvulla Hartwall Jaffan ulkomainokset olivat Etelä-Suomen suurimpien
kaupunkien asukkaille varma merkki lähestyvästä kesästä. Graafikko, professori
h.c. Erik Bruunin suunnittelemat Jaffa-julisteet ilmestyivät katukuvaan
perinteisesti vappuna.

Hartwall uudisti Jaffan etikettiä 70-luvun lopulla, kun kilpailevien juomien
etiketit alkoivat muistuttaa toisiaan. Tuolloin Jaffan nimeen liitettiin sana
Pirteä. 80-luvulla painopiste etiketissä siirtyi Pirteä-sanasta
Hartwall-nimeen, ja myöhemmin samalla vuosikymmenellä Pirteä korvattiin
Original-sanalla.

Muoviset puolentoista litran pullot suosituimpia

Tämän hetken trendeinä virvoitusjuomissa ovat isommat pakkauskoot ja kevyet,
särkymättömät muovipullot. Kulutuksen kasvun myötä pakkauskoot ovat kasvaneet
niin, että yhden litran pulloista on siirrytty 1,5 litran pulloihin ja 0,33
litrasta puolen litran pulloihin. Suosituin myyntikoko on 1,5 litraa. Vuoden
1999 alussa Hartwall Jaffaa on ollut saatavilla puolen litran
uudelleentäytettävissä, suljettavissa ja kevyissä muovipulloissa.

Pakkauskoon ohella pullojen materiaali on muuttunut. Lasisista pulloista on
siirrytty yhä useammin muovisiin. Esimerkiksi puolitoistalitraisten
muovipullojen osuus oli vielä reilut viisi vuotta sitten alle viisi prosenttia,
mutta viime vuonna jo yli 50 prosenttia myydyistä pulloista. (Finfood)