Alkuperämerkkien arvostus putosi bränditutkimuksessa

27.09.2013
Alkuperämerkkien arvostus laski hieman vuoden 2013 Arvostetuimmat brändit -tutkimuksessa. Hyvää Suomesta –merkki putosi sijalta 3 sijalle 6. Avainlippu säilytti sijansa 30, mutta luomu tipahti 10 pykälän verran sijalle 62.

Kärjessä hohtivat Fazer kahdella merkillä ja Fiskars kolmantena. Pohjoismainen ympäristömerkki Joutsenmerkki säilytti sijan neljä ja viidenneksi nousi Hackman, oltuaan aiemmin sijalla kahdeksan.

Sadan arvostetuimman brändin joukossa oli 37 ruoka-alaan liittyvää merkkiä.

Kärkikymmenikköön mahtuivat myös Valio, Arabia, Iittala ja Lego. Sadan arvostetuimman brändin joukossa oli 37 ruoka-alaan liittyvää merkkiä. 20 kovimman nousijan joukossa ruokaan liittyviä merkkejä oli kaksi ja pahimpien putoajien joukossa kahdeksan kappaletta.

”Kiinnostus alkuperään kasvaa jatkossakin”

Hyvää Suomesta –markkinointi- ja viestintäpäällikkö Minna Kantén Ruokatiedosta huomauttaa, että Hyvää Suomesta -merkin esittelyteksti muuttui tutkimuksessa hieman viime vuodesta. Viime vuonna vastaajille annettiin teksti: Joutsenlippu (Hyvää Suomesta -merkki). Tänä vuonna tiedot oli käännetty muotoon Hyvää Suomesta -merkki (Joutsenlippu).

- Tulos on hyvä tämä muutos huomioiden. Odotan, että Hyvää Suomesta –merkki kipuaa pari pykälää tulevina vuosina, sillä kiinnostus ruuan alkuperään tulee jatkossakin kasvamaan, Kantén sanoo.

Tutkimuksessa luomu lasketaan alkuperämerkiksi, vaikka ruoka-alalla se katsotaan tuotantotavan merkiksi. Hyvästä ravitsemuksesta kertova pakkausmerkintä Sydänmerkki nousi tänä vuonna sijalle 56 sijalta 68. Selvityksen tekee vuosittain Markkinointi&Mainonta-lehti. (Ruokatieto)