Iskukuumennettu maito lisää suosiotaan Euroopassa

28.10.2003
Meijerijätti Arla Foodsin mukaan länsieurooppalaiset juovat enemmän kuin
koskaan aikasemmin iskukuumennettua maitoa (UHT-maito). Sen osuus kaikesta
Länsi-Euroopassa myytävästä maidosta on jo puolet. Maitokonsernin teettämästä
tutkimuksesta selviää, että viimeisten 30 vuoden aikana pitkään säilyvän maidon
myynti on kasvanut 100 prosenttia.

UHT-maito valtaa markkinoita myös sellaisissa maissa, joissa tuoreen maidon
asema on perinteisesti ollut vahva. Esimerkiksi Saksassa kaksi kolmesta
ostetusta maitolitrasta on iskukuumennettua, Belgiassa UHT on jo ohittanut
tuoreen maidon.

Toisin on Suomessa. Viime vuosina UHT-maitoja on pakattu noin 20 miljoonaa
litraa vuodessa, mikä on vain 0,003 prosenttia kaikesta pakatusta
nestemaidosta. Vuonna 2002 UHT-maidon pakkaus laski Suomessa 8,4 prosenttia.
Johtaja SEPPO HEISKANEN Elintarviketeollisuusliitosta arvioi, että tänä vuonna
iskukuumennetun maidon pakkausmäärät todennäköisesti kasvavat viime vuodesta.
Mistään nopean kasvun trendistä ei kuitenkaan näytä olevan kysymys, sillä jo
vuonna 1996 iskukuumennettua maitoa pakattiin Suomessa noin 17,5 miljoonaa
litraa.

Suomessa on ollut tarjolla myös ulkomaalaisia UHT-maitoja. Esimerkiksi
saksalainen kauppaketju Lidl myy kotimaastaan peräisin olevaa iskukuumennettua
maitoa. Ulkomainen tuote ei kuitenkaan ole suuressa määrin voittanut
suomalaiskuluttajia puolelleen. (Finfood)