Kuluttajaliitto: Ravintoloilta edellytettävä tietoa lihan ja kalan alkuperästä

01.03.2013
Ravintolaruokaa syödessään suomalaiset haluavat tietää mistä eläinperäiset raaka-aineet ovat peräisin. Kuluttajaliitto vaatii, että Suomen lainsäädäntöön kirjataan ravintolaruuassa käytettävän lihan, kalan ja siipikarjan alkuperämaan merkitsemisvelvoite.

Lisäksi Kuluttajaliitto ja monet eurooppalaiset kuluttajajärjestöt haluavat nopeuttaa lihan laajemman alkuperämerkintävelvoitteen voimaantuloa jalostetuissa elintarvikkeissa. Myös EU:n komissio ja esimerkiksi Suomen maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen ovat ehdottaneet säädöksen täytäntöönpanon nopeuttamista.

Ruokapalveluita merkitsemisvelvoite ei koske.

Nyt alkuperä on lihassa merkittävä vain elintarvikkeissa ja vain naudanlihasta, mikä juontaa juurensa BSE-epidemiaan. EU:ssa on päätetty, että vuoden 2014 loppuun mennessä lihan alkuperä on kerrottava myös sian-, lampaan- ja vuohen- sekä siipikarjanlihaa sisältävissä tuotteissa.

Tarjoilijatkaan eivät tunne lihaa

Merkitsemättömästä hevosenlihasta lähtenyt ruokaväärennösten paljastamisvyöry lisää painetta laajentaa alkuperätietojen julkistamisen lakisääteisyyttä pika-aikataululla.

"Vain harvoin tieto ravintolaruuassa käytetyn lihan, kalan ja siipikarjan alkuperästä on esillä, ja kysyttäessä edes tarjoilijat eivät sitä usein tiedä."

Kuluttajaliiton mukaan suomalaiset haluavat tietää ravintolaruuan alkuperästä. Elintarvikeasiantuntija Annikka Marniemen mukaan vain harvoin tieto ravintolaruuassa käytetyn lihan, kalan ja siipikarjan alkuperästä on esillä, ja kysyttäessä edes tarjoilijat eivät sitä usein tiedä.

- Keskustelu on Suomessa jo käynnistynyt. Kuluttajien mahdollisuudet saada tietoja tuotteen alkuperästä ovat tällä hetkellä heikot ja luottamus pakkausmerkintöjen oikeellisuuteen ovat horjuneet. Nyt elintarviketeollisuudella on vastuu vakuuttaa kuluttajat siitä, että tuotteet ovat sitä mitä pakkauksissa ilmoitetaan, Marniemi sanoo.

Lainsäädännön mukaan elintarvikkeiden alkuperä on ilmoitettava, jos sen ilmoittamatta jättäminen voi johtaa kuluttajaa harhaan. Osa ruokayrityksistä ja ravintoloista luo ruualleen lisäarvoa kertomalla raaka-aineiden alkuperästä hyvinkin seikkaperäisesti. Vapaaehtoiseen merkitsemiseen lähevät etunenässä ne yritykset, joilla on raaka-aineistaan kuluttajaa miellyttävää kerrottavaa. (Ruokatieto)