Liikkuva ja nukkuva ihminen jaksaa myös syödä hyvin

10.10.2014
Liikunnan ja unen määrä vaikuttavat ruokavalintoihimme. Riittävästi nukkunut ja liikuntaa harrastava ihminen jaksaa panostaa terveellisiin ruokavalintoihin.

Liian lyhyt ja huono yöuni lisää ruokahalua ja vähentää motivaatiota liikkumiseen, jolloin riski paino-ongelmille kasvaa. Tutkimusprofessori Minna Huotilainen Työterveyslaitokselta kertoo, että ruokavalion, liikunnan ja unen merkitystä hyvinvoinnille voidaan kuvata kolmiolla, jossa jokainen kulma vaikuttaa toiseensa.

"Ruokavalion, liikunnan ja unen merkitystä hyvinvoinnille voidaan kuvata kolmiolla."

- Hyvä ravinto piristää, mutta liian pitkät ateriavälit ja liian raskas ruoka väsyttävät, jolloin emme jaksa harrastaa liikuntaa ja unemme kärsii. Toisaalta liikunnan harrastaminen ja hyvä uni tekevät ruokavalinnoistamme terveellisempiä. Riittävä liikunta mahdollistaa hyvän unen, ja hyvä uni on edellytys sille, että jaksamme liikkua, hän selitti Valtakunnallisilla Ravitsemuspäivillä tällä viikolla.

Lue lisää siitä, miksi aivot haluavat syödä tasaisesti Tiedä mitä syöt -artikkelista.
Arjen valinnat ratkeisevat: Virkeä ja liikkuva ihminen jaksaa syödä hyvin