Luomun kasvuvauhti tasoittunut kymmenen prosentin tuntumaan

01.10.2013
Suomen luomumarkkinat kasvavat tänä vuonna viime vuotta hitaammin. Kalenterivuonna 2012 luomumarkkinoiden kokonaiskasvu oli peräti 24 prosenttia. Tänä vuonna jäätänee alle 10 prosentin kasvuvauhtiin, arvioi Pro Luomu.

Pro Luomu ry:n laatima arvio perustuu kaupparyhmiltä kerättyihin tietoihin. Sen mukaan luomumarkkinoiden arvo ajanjaksolla heinäkuu 2012 – kesäkuu 2013 oli noin 215 miljoonaa euroa. Vastaavaan vuoden takaiseen ajanjaksoon verrattuna markkinat olivat kasvaneet noin 18 prosenttia.

Maltillinen hintaero kannustaa

Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila pitää kehitystä odotettuna, sillä heikko taloussuhdanne näkyy suomalaisten kaikessa kulutuksessa. Luomuruuan myynti kasvaa edelleen nopeammin kuin elintarvikkeiden kokonaismarkkinat. 

"Luomun edustamat asiat, kuten eläinten hyvinvointi ja lisäaineiden välttäminen, kiinnostavat kuluttajia."

–Luomumarkkinoiden kasvu kertoo siitä, että luomu ja sen edustamat asiat, kuten eläinten hyvinvointi ja lisäaineiden välttäminen, kiinnostavat kuluttajia, hän korostaa.

Kottila toteaa, että luomuvaihtoehto valitaan yhä useammin tuoteryhmissä, joissa hinta ei ylitä kuluttajien kipukynnystä tai hintaero tavanomaiseen tuotteeseen nähden on pieni.

Mehut, lastenruuat ja nautintoaineet kasvussa

Suomen ylivoimaisesti ostetuin luomutuote on luomumaito. Pro Luomun tietojen mukaan maitotuotteiden osuus Suomen luomumarkkinoista on noin kolmannes. Juustojen, jogurttien, voin ja ruokakermojen myynti on sen sijaan edelleen melko vähäistä.

Haasteellisia tuoteryhmiä ovat puolestaan tuore liha ja tuoreet leipomotuotteet.

Kasvavia tuoteryhmiä ovat mehut, lastenruuat, hedelmät ja jauhot sekä nautintoaineet, kuten mallasjuomat, kahvi, snacks-tuotteet ja jäätelö. Kasvua selittää osin se, että näissä ryhmissä markkinoille on tullut uusia luomutuotteita.

Haasteellisia tuoteryhmiä ovat puolestaan tuore liha ja tuoreet leipomotuotteet. Kottilan mukaan luomulihan tarjonta on parantunut hieman, mutta saatavuudesta on edelleen pulaa ja osassa tuotteista hintaero vastaavaan tavanomaiseen lihavalmisteeseen on suuri.

– Luomujauhojen myynnin kasvu puolestaan kertonee siitä, että ostoleivän sijaan kuluttajat leipovat aiempaa enemmän itse kotona. Luomuleivän tarjonnassa on lisäksi paikallisesti isoja eroja, hän pohtii.

Syksyn sato ja uutuudet kirittävät kasvua

"Syksy on kotoilun aikaa."

Kottila arvelee, että luomun myynti kasvaa myös loppuvuoden ajan.

– Syksy on kotoilun aikaa ja myös syksyn luomusato on nyt parhaimmillaan, hän toteaa.

Hän muistuttaa, että myynnin kehitykseen vaikuttaa valikoiman kasvu. Alkusyksyn aikana tehdyt useat tuotelanseeraukset eivät vielä näy alkuvuoden luvuissa. (Ruokatieto)