Luomuruokaa ostettiin vuonna 2012 neljännes edellisvuotta enemmän

27.02.2013
Luomun myynti nousi 202 miljoonaan euroon ja Suomen luomumarkkinat kasvoivat lähes neljänneksellä viime vuonna, arvioi Pro Luomu ry. Luomun markkinaosuus nousi 1,6 prosenttiin. Arvio perustuu kaupparyhmiltä kerättyihin viime vuoden myyntilukuihin.

Luomun euromääräinen myynti kasvoi selvästi ripeämmin kuin ruuan kokonaismarkkinat, jotka kasvoivat 5,3 prosenttia. Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila toteaa, että tällä vauhdilla saavutetaan alan tavoittelema luomun myynnin nostaminen 330 miljoonaan euroon vuoteen 2015 mennessä.

Luomumarkkinoiden arvo ja kasvuluvut perustuvat arvioihin, jotka vaihtelevat. Vuosi sitten Luomuliitto kertoi, että Suomen luomumarkkinat kasvoivat 46 prosenttia vuonna 2011. Nielsenin kuluttajapaneelin perustella arvioitiin jo tuolloin, että luomuruuan osuus kaikkien ruokaostojen arvosta nousi 1,2 prosentista 1,7 prosenttiin.

Läpinäkyvyys tärkeä ostoperuste

Kuluttajat valitsevat luomua puhtauden, eläinten ja ympäristön hyvinvoinnin sekä läpinäkyvän tuotantoketjun takia.

Luomuruuan suosio keskittyy vahvasti pääkaupunkiseudulle, jossa luomun markkinaosuus oli 2,5 prosentin luokkaa. Kuluttajat valitsevat luomua puhtauden, eläinten ja ympäristön hyvinvoinnin sekä läpinäkyvän tuotantoketjun takia.

- Uskon, että ne ovat tänä vuonna vähintään yhtä tärkeitä asioita kuin viime vuonna. Myynnin kasvuun vaikuttaa myös tarjonta ja sen kehittyminen, Kottila pohtii.

Hevosenlihahuijauksen paljastuttua Euroopassa on alettu miettiä miten ruokaketjun valvonta toimii. Luomussakin petoksia voi tapahtua, mutta niiden paljastumisen todennäköisyys on suurempi, koska valvonta on kaksinkertaista: normaalin elintarvikevalvonnan lisäksi tarkastaja käy vuosittain vähintään kerran kaikilla tiloilla ja yrityksissä, joissa tuotetaan tai valmistetaan luomua.

Ostetuin luomutuote on maito

Suomen ostetuin yksittäinen luomutuote on luomumaito. Kaupan mukaan lähes viidennes luomun kokonaismyynnistä tulee nestemäisistä maitotaloustuotteista.

Myös hedelmien ja vihannesten osuus luomumyynnistä on samaa luokkaa. Tuoreita leipomotuotteita on luomumyynnistä lähes kymmenesosa.  

Kottila toteaa, että luomutuotteiden markkinaosuutta elintarvikkeiden kokonaismarkkinoista vähentää valikoiman niukkuus.

Nielsen kuluttajapaneelin keräämien tietojen mukaan luomun markkinaosuus on keskimääräistä suurempi hiutaleissa, ruokaöljyssä ja kananmunissa, joista plus miinus joka kymmenes on luomua.

Kottila toteaa, että luomutuotteiden markkinaosuutta elintarvikkeiden kokonaismarkkinoista vähentää valikoiman niukkuus. Valikoima on pieni tai olematon lihassa ja lihavalmisteissa, pakasteissa ja makeisissa, hän muistuttaa.

Luomu kasvaa myös maailmalla

Luomun maailmanmarkkinat olivat vuonna 2011 noin 47 miljardin euron suuruiset, arvioi Organic Monitor. Ne kasvoivat edellisvuodesta reilut 6 prosenttia.

Vuoteen 2000 verrattuna maailmalaajuiset luomumarkkinat ovat kasvaneet 3,5-kertaisiksi.

Vuoteen 2000 verrattuna maailmalaajuiset luomumarkkinat ovat kasvaneet 3,5-kertaisiksi. Pohjois-Amerikka ja Eurooppa kattavat yhdessä noin 96 prosenttia luomun kokonaismarkkinoista maailmassa. Luomutuotanto sen sijaan on jakautunut tasaisemmin eri mantereille.

Euroopassa luomua ostetaan eniten Saksassa, jonka osuus on kolmannes koko maanosan luomumyynnistä. Suurin markkinaosuus luomulla on kuitenkin Tanskassa, jossa yli 7 prosenttia maan kaikesta ruoka- ja juomamyynnistä on tuotettu luonnonmukaisesti. (Ruokatieto)