Normaali versio

Maatilat aikovat myydä enemmän suoraan kuluttajille

10.09.2014
Suoramyynti kasvaa vuoteen 2020 mennessä selvästi, jos ruuantuottajien aikeet toteutuvat. Myyntikanavissa on suurta vaihtelua tuoteryhmien välillä. Eniten myydään lihaa, vähiten viljaa ja maitoa.

Maatilojen kehitysnäkymät 2020 –tutkimuksessa verrattiin vuoden 2013 tilannetta vuoden 2020 suunnitelmiin. Kotieläintiloista 12 prosenttia harjoitti suoramyyntiä vuonna 2013, ja vuonna 2020 kuluttajille aikoo myydä jo 21 prosenttia tiloista.

Kotieläintiloista 12 prosenttia harjoitti suoramyyntiä vuonna 2013.

Rotukarjanlihaa eniten jo nyt

Maito menee nyt ja jatkossakin pääasiassa meijeriin. Suoramyynti kuitenkin kaksinkertaistuu vuoteen 2020 mennessä kolmesta prosentista kuuteen prosenttiin tiloista.

Myös lihanautatilat myyvät jalostavaan teollisuuteen, sillä suoraan tilalta lihaa myi 2013 noin 3 prosenttia ja kasvua odotetaan tulevan vuoteen 2020 mennessä niin, että tuolloin 13 prosenttia tiloista harjoittaa suoramyyntiä. Lihanautatilat tarkoittavat pääasiassa maidontuotannossa syntyvien vasikoiden kasvatusta lihaksi.

Emolehmätiloilta rotukarjanlihan suoramyynti kuluttajille on jo nyt selvästi yleisempää, 17 prosenttia tiloista on mukana myynnissä ja osuus kasvaa 38 prosenttiin. Ruokapiireille myy nyt 4 prosenttia emolehmätiloista ja myynnin odotetaan kasvavan 21 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.

Vasta kolme prosenttia sikatiloista oli suoramyyntiä kokeillut.

Sianlihan suoramyyntiä suunnittelee joka kymmenes sikatila, kun vuosi sitten vasta kolme prosenttia tiloista oli suoramyyntiä kokeillut.

Viljat myllyyn, marjat tilalta

Lähiruokakoordinaattori Kirsi Viljanen maa- ja metsätalousministeriöstä kertoo, että lampaan lihassa jo nyt suoramyynnin osuus on korkea ja sen odotetaan kasvavan entisestään. Etenkin ruokapiirien merkityksen odotetaan kasvavan kolminkertaiseksi.

Etenkin ruokapiirien merkityksen odotetaan kasvavan kolminkertaiseksi.

- Kananmunissa jo nyt suoramyynti on lähes yhtä vahvoilla kuin myynti jatkojalostukseen. Suoramyynnin odotetaan kasvavan suurimmaksi myyntikanavaksi vuoteen 2020 mennessä, Viljanen kirjoittaa MMM:n lähiruokaohjelman blogissa.

Kasvipuolella vilja myydään jatkossakin pääosin jalostavaan teollisuuteen, mutta kaksi viidestä vihannestilasta myy vihanneksia suoraan kuluttajille. Kasvisten myynnin ruokapiireille odotetaan kasvavan voimakkaasti.

Marjat käydään nyt ja jatkossakin hakemassa pääosin suoraan tiloilta. Niissä korostuu myös lähikauppojen merkitys, Viljanen huomauttaa.

Kun myynti kuluttajille vetää ja tilat ovat siitä kiinnostuneet, innokkuus suoramyynti-investoihin on kasvamassa. Jopa 3 000 tilaa on tekemässä kauppakunnostustiloihin ja pakkaamolaitteisiin liittyviä investointeja lähivuosina.

Maatilojen kehitysnäkymät 2020 -tutkimuksen tilasivat maa- ja metsätalousministeriö ja Maataloustuottajain keskusliitto MTK ry Suomen Gallup Elintarviketieto Oy:ltä. Kysely noin 5 000 tilalle tehtiin alkuvuodesta 2014. (Ruokatieto)