Nuoret haluavat tietää kinkun alkuperän

29.11.2013
Joulukinkun suomalainen alkuperä on tärkeää 81 prosentille suomalaisista. Nuorten 15 - 24-vuotiaiden mielissä kinkun suomalaisuus on ostoperusteena vahvistunut 4 prosenttiyksikköä 80 prosenttiin, osoitti tuore kuluttajatutkimus.

- Alkuperän merkitys on kasvanut selvästi nuorten keskuudessa, vahvistaa Lihatiedotuksen toiminnanjohtaja Riitta Stirkkinen.

Tärkeintä se on edelleen naisille ja 45 - 64 -vuotiaille kuluttajille, joista 85 prosenttia pitää Suomessa kasvanutta kinkkua erittäin tai melko tärkeänä ostoperusteena. Viisi prosenttia kaikista vastaajista ei pidä kinkun kotimaisuutta lainkaan tärkeänä asiana.

Neljännes tavoittelee luomua

Suomalaiselle kinkku luo joulutunnelmaa. Tänäkin vuonna 74 prosenttia suomalaisista aikoo syödä kinkkua joulun eri aterioilla kotona tai kylässä.

74 prosenttia suomalaisista aikoo syödä kinkkua.

Vaikka suomalainen alkuperä näkyi vahvasti jo ostoperusteiden tärkeydessä, aikoo vieläkin useampi, jopa 94 prosenttia joulukinkun hankkivista talouksista, ostaa nimenomaan kotimaisen kinkun. Noin viiteen prosenttiin talouksista hankitaan ulkomainen kinkku ja kahteen prosenttiin koti- ja ulkomainen kinkku.

Neljännes kinkun ostavista talouksista on halukas ostamaan luomukinkun. Suomessa on tänä vuonna kasvatettu runsas 7 000 luomulihasikaa yhteensä kymmenellä tilalla. Pro Luomu ry arvioi, että luomukinkkujen markkinaosuus on noin 1 prosentti. Luomusianlihan tuotannon odotetaan kuitenkin kasvavan ensi vuonna jopa 50 prosenttia.

Luomusianlihan tuotannon odotetaan kasvavan ensi vuonna jopa 50 prosenttia.

Tänä vuonna kuluttajan tulee suunnata pakastealtaalle luomukinkkua etsiessään, sillä tuotannon niukkuudesta johtuen kinkkukauteen joudutaan valmistautumaan jo kuukausia etukäteen. Tuoreena luomukinkkuja on  hyvin heikosti saatavilla.

Pienempien suosio jatkuu

Kinkkuja myydään 6 - 7 miljoonaa kiloa vuosittain. Vuonna 2012 kauppoihin toimitettiin Selma-seurantapalvelun tietojen mukaan 6,74 miljoonaa kiloa kinkkuja, josta tuontikinkkujen osuus oli 6,5 prosenttia. Eniten kinkkuja tuotiin Tanskasta.

Toinen iso muutos on tuoresuolattujen kinkkujen kysynnän kasvu.

Pienten kinkkujen suosio jatkaa edelleen kasvuaan. Suosituimpia ovat 5 - 7 kilon painoiset juhlakinkut. Toinen iso muutos on tuoresuolattujen kinkkujen kysynnän kasvu.

Tiedot selviävät Lihatiedotuksen teettämästä kyselystä, jonka Suomen Gallup Elintarviketieto Oy toteutti marraskuussa. Kyselyyn vastasi 1 053 yli 15-vuotiasta suomalaista.

Nykyajan joulukinkun yhteyksiä vanhempiin perinteisiin ei tunneta. Ilmeisesti kinkku on kahden eri perinteen risteytys, sillä siinä yhdistyy herrasväen tapa syödä possua ja kansan tapa nauttia paistettua takajalkaa. Vielä 1920- ja 1930-luvulla joulun pääruoka ei välttämättä ollut kinkku, vaan pöydässä saattoi olla esimerkiksi paistettu lampaanlapa. (Ruokatieto)

Päivitetty 29.11.: Lisätty luomukinkkujen markkinaosuus.