Ravitsemuspelillä ryhtiä ruokailuun

17.06.2013
Suomessa on parhaillaan käynnissä tutkimus, jossa selvitetään älypuhelimella pelattavan ravitsemuspelin vaikutusta nuorten ruokailutottumuksiin. Tutkimuksessa aktiivisesti urheilevat nuoret kilpailivat keskenään siitä, kenen ruokailutottumukset ovat kolmen viikon aikana parhaimpia.

Tieteellistä näyttöä mobiilisovellusten toimivuudesta elintapaohjauksessa on vain hyvin vähän.

Tutkimus on ainutlaatuinen, sillä tieteellistä näyttöä mobiilisovellusten toimivuudesta elintapaohjauksessa on vain hyvin vähän. Ravitsemusohjaukseen tarkoitetuilla mobiilisovelluksilla on paljon mahdollisuuksia, sillä Tilastokeskuksen mukaan jo yli 60 prosenttia 16–24-vuotiaista suomalaisista käyttää älypuhelinta.

Urheilijanuoret kisasivat keskenään

Tutkimukseen osallistui kaksi Helsingin jalkapalloklubi HJK:n juniorijoukkuetta ja yksi koripallojoukkue Mäkelänrinteen urheilulukiosta. Puolet tutkittavista nuorista pelasi BerryUp-peliä ja puolet osallistui pienryhmässä pidetylle perinteiselle ravitsemusluennolle.

Pelimäistä ravitsemusohjausmallia tutkittiin yhteistyössä Helsingin yliopiston, HYKS:in lihavuustutkimusyksikön sekä mobiilipalveluja tarjoavan WellnessFoundry-yrityksen kanssa.

Pisteitä värikkäistä vihanneksista

BerryUp-peliä pelanneet nuoret kuvasivat älypuhelimella syömänsä ruuan. Kuvat lähetettiin ravitsemustieteilijälle, joka antoi aterioista ja välipaloista pisteitä. Pelaajat pystyivät seuraamaan toistensa pistesaaliita.

BerryUp-peliä pelanneet nuoret kuvasivat älypuhelimella syömänsä ruuan.

Pisteitä sai syömällä erivärisiä kasviksia, marjoja, pähkinöitä, kalaa, rasvatonta maitoa ja täysjyvätuotteita. Lisäksi pelissä menestyi, jos söi aamiaisen ja lounaan vähintään viisi kertaa viikossa.  

Miinuspisteitä ei jaettu

BerryUp-pelissä keskityttiin myönteisen palautteen antamiseen. Pelissä ei saanut miinuspisteitä esimerkiksi sokerijuomista. 

Aikaisempien kokemusten mukaan negatiiviset pisteet vähentävät pelaajien aktiivisuutta pelissä, sillä he alkavat sensuroida omaa toimintaansa, kertoo WellnessFoundry -yrityksen toimitusjohtaja Michael Quarshie.

Kilpailussa parhaiten menestyneet nuoret palkittiin tutkimuksen teemaan sopivasti lahjakortilla marjamyyntipisteeseen. 

Kännykkä tavoittaa myös nuoret miehet

Pelin pelaaminen osoittautui erittäin tehokkaaksi tavaksi kerätä tutkimusaineistoa. Kolmen viikon pelijakson aikana tutkijat saivat tutkittavilta yli tuhat kuvaa.

Kolmen viikon pelijakson aikana tutkijat saivat tutkittavilta yli tuhat kuvaa.

Mobiilisovellukset tarjoavat ainutlaatuisia välineitä ravitsemustutkimukseen. Ravitsemustieteen dosentti Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta kertoo, että matkapuhelimien avulla voidaan tavoittaa myös sellaiset ihmisryhmät, kuten nuoret miehet, joiden ruuankäytön tutkiminen on tyypillisesti hyvin haastavaa.

Tutkittavat osallistuivat innolla

Nuorten ruokailutottumuksia selvitettiin kolmesti.

Sekä peliä pelanneiden että perinteistä ryhmäohjausta saaneiden nuorten ruokailutottumuksia selvitettiin kolmesti: ennen pelijaksoa, heti sen jälkeen ja kuukausi pelijakson loppumisesta. Tuloksia pelin vaikuttavuudesta ei ole vielä saatavilla.

Ensivaikutelma pelin toimivuudesta on tutkijoiden mukaan myönteinen, sillä nuoret lähtivät innokkaasti kisaan mukaan. Tutkimuksen tuloksista kerrotaan tarkemmin elintarviketieteiden kandidaatti Henna Vepsäläisen loppuvuodesta valmistuvassa pro gradu-työssä. (Ruokatieto – Silja Nousiainen)