Ruokaelämys kruunaa Wild Taigan matkailupalvelut

04.06.2008
Kainuussa matkailupalveluita tarjoava verkosto Wild Taiga on voittanut tittelin
Vuoden 2008 nouseva matkailukohde Suomessa EU-komission järjestämässä
Destination of Excellence in Finland -kilpailussa.

Wild Taiga oli myös lehdistön suosikki. Matkailutoimittajien kilta ry kiitteli
muun muassa yrityksen verkkosivuja.

Kymmenien Kuhmossa ja Suomussalmella toimivien yritysten ja muiden
organisaatioiden tarjonta on koottu Internettiin selkeäksi kokonaisuudeksi,
josta on helppo poimia vaikkapa karhunkatselua rajan tuntumassa tai koko
perheen melontaretki majavanpesälle.

Hyvät retkimuonat ovat olennainen osa retkikokonaisuutta.

- Kukaan ei muista, milloin kävi viimeksi Lanzarotella, sen sijaan ruokaelämys
luonnossa muistetaan, toteaa verkostoon kuuluvan Kalevala Spiritin
toimitusjohtaja Akke Virtanen.

Virtanen kuvailee Wild Taigan filosofiaa luonnon ja ihmisen tasapainotteluksi.
Ruokalistalla metsän ja maan sato ovat pääroolissa. Kansainvälisiä ruokia
pääosin ulkomaalaisista koostuvalle vierasjoukolle ei tarjota.

- Laajennettu käsite lähiruuasta sisältää mahdollisimman paljon suomalaisia
makuja. Kaikki ruoka on tehty paikallisista, luonnossa esiintyvistä
raaka-aineista.

Virtanen vakuuttaa, että niin gourmet-tason ravintolassa kuin
elämysseikkailuilla ja kannonnokassa nautittavilla retkilounailla käytetään
samoja hyviä raaka-aineita.

- Olemme vastavirtaa ketjuille ja ylikansalliselle tarjonnalle. Ennen ajomatkaa
Lappiin rytmittivät erilaiset taukopaikat. Nyt pysähdellään joka paikassa
samanlaisissa ABC-ketjun taukopaikoissa. Me olemme erilainen vaihtoehto,
shamaanimainen Virtanen juttelee.

Kulttuurivientiä käytännössä

Seminaarissa, jossa julkistettiin Suomen nouseva matkailukohde, nousi esiin
myös se, että matkailu on tärkeä osa kulttuurivientiä. Wild Taigan
vuodenkulkuun se on kuulunut jo pitkään. Kainuulaiset ovat olleet saksalaisten
joulumarkkinoiden vakiovieraita suomalaisine ruokineen ja glögeineen jo
kymmenen vuoden ajan.

- Viime jouluna glögimme valittiin Saksan joulumarkkinoiden parhaaksi
Glühweiniksi. Meille naureskeltiin, kun lähdimme glögin kanssa Glühweinin
kotimaahan, mutta ei naureta enää, myhäilee Virtanen.

Ennestään tuttujen Stuttgartin, Hannoverin ja Leipzigin lisäksi kainuulaiset
suuntaavat tänä vuonna todennäköisesti myös Luxemburgin ja Linzin
joulumarkkinoille.

Kilpailulla uudet kohteet esiin

European Destinations of Excellence -hankkeen ja nyt käydyn kilpailun
tavoitteena on nostaa matkailijoiden suosioon uusia ja poikkeuksellisia
kohteita. Euroopan mittakaavassa pyrkimyksenä on tasoittaa ruuhkahuippuja ja
sesonkeja.

Suomen kilpailun kärkikolmikkoon sijoittuivat Wild Taigan lisäksi Saimaan
Charmantit Etelä-Savosta ja Suomen Kivikeskus & Koli Pohjois-Karjalasta.
Valintakriteereissä painotettiin paikallista kulttuuria ja elämäntapaa, kohteen
liiketoimintaa, kestävää toimintatapaa ja innovatiivisuutta.

Wild Taigasta arviointiryhmä totesi, että kohteen ydin on paikallinen arjen
kulttuuri ja elämäntapa, jonka yksi vahva ulottuvuus on luontosuhde. Kohteessa
on hyödynnetty paikallista kulttuurista tietoa ja mukana on vahvoja kulttuuri-
ja taidetapahtumia. Käytännön aktiviteetteja tukevat Luontokeskus Petolan sekä
Juminkeon tutkimustyö.

Raadin mukaan Wild Taiga edustaa uudenlaista, verkostomaista toimintatapaa.
Kohde on selkeästi organisoitunut ja pyrkii suunnitelmallisesti kohti yhdessä
laadittuja tavoitteita, joiden saavuttamista seurataan. Kohde toimii kestävällä
tavalla suhteessa ympäristöön ja huomioi ekologista kestävyyttä edistävät
toimet.

Verkostoitumisen myötä on syntynyt laaja resurssipohja. Yhteistyö mahdollistaa
monipuolisen palvelutarjonnan ja asiakkaan tekemät valinnat.

Kilpailu on osa Euroopan komission European Destinations of Excellence
-hanketta. Kilpailuun osallistuu 20 jäsenmaata, Suomi ensimmäistä kertaa.
Kansallisen kilpailun järjestäjinä toimivat työ- ja elinkeinoministeriö,
opetusministeriö ja Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus.

Wild Taiga palkitaan European Tourism Forum -tilaisuudessa syyskuussa Ranskan
Bordeaux'ssa yhdessä 19 muun eurooppalaisen kohteen kanssa. (Finfood)