Normaali versio

Ruokahuijauksia suitsittava poliisin voimin EU:ssa

22.10.2013
Ruokahuijauksia tulee jatkossa selvittää poliisin ja taloudellisten seuraamusten avulla, katsoo Euroopan parlamentti lokakuisessa raporttiluonnoksessaan. Nyt huijauksia käsittelevät pääasiassa elintarvikkeiden valvontaviranomaiset ruokaturvallisuuden näkökulmasta.

Raportin mukaan kymmenen useimmin väärennettyä ruokaa ovat järjestyksessä oliiviöljy, kala, luomuruoka, maito, viljat, hunaja ja vaahterasiirappi, kahvi ja tee, mausteet kuten chilijauhe ja sahrami, viinit sekä tietyt hedelmämehut.

"Useimmin väärennettyä ruokaa ovat järjestyksessä oliiviöljy, kala ja luomuruoka."

Ruokahuijausta ei ole määritelty EU-laissa. Raportissa se määritellään kolmen tekijän summana: 1) elintarvikelakia rikotaan tai kuluttajaa johdetaan harhaan 2) tahallaan 3) taloudellisen hyödyn tavoittelemiseksi.

Vehkeilyä kaikilla ominaisuuksilla

Ruokaväärennös on muun muassa väärä tieto ruuan alkuperästä, tuotantotavasta tai valmistustavasta. Väärin ovat myös raaka-aineen vaihtaminen tai muokkaaminen ilmoitetusta, laimentaminen sekä jatkaminen vierasaineella.

Eläintuote voidaan merkitä väärin toiseksi eläinlajiksi tai tuotteen paino voidaan ilmoittaa väärin. Ruuassa saatetaan käyttää ansaitsemattomia alkuperä- tai hyvinvointimerkintöjä tai kertoa kasvattamokalan olevan villikalaa. Myös päiväysvanhoja ruokia on myyty tuoreina.

"Häkkikanojen munia on myyty luomumunina ja maantiesuolaa kaupattu ruokasuolana."

Viimeaikaisista huijaustapauksista raportissa mainitaan esimerkkeinä, että tavanomaisia jauhoja on markkinoitu luomujauhoina, häkkikanojen munia myyty luomumunina, maantiesuolaa kaupattu ruokasuolana, hevosenlihaa nautana sekä metanolia viinana.

Laki kieltää väärän tiedon antamisen ja kuluttajan terveyttä vaarantavan ruuan tarjoamisen. Aihetta ei kuitenkaan ole tähän saakka käsitelty EU:n jäsenvaltioiden rajat ylittävänä lainvalvonnan kokonaisuutena, kuten esimerkiksi ruuan mikrobiologinen turvallisuus ja sallitut torjunta-ainejäämät on tarkkaan määritelty.

Huijauksia hyssytellään maiden välillä

Lain koura ei helposti tavoita ruokarikollisia valtion rajan yli. Raportissa harmitellaan, että huijaustapauksissa yhteistyö tyssää kahden maan väliseksi neuvotteluksi, eikä esimerkiksi Europolia yleensä pyydetä mukaan selvittämään tapauksia. Europol voi tutkia ruokaväärennöksiä vain, jos asianosaiset maat pyytävät sitä apuun.

Ruokahuijauksista ei ole kerätty EU:n kattavaa tilastointia.

Samasta syystä ruokahuijauksista ei ole kerätty EU:n kattavaa tilastointia. Komissio on vasta äskettäin määritellyt ruojarikollisuuden uudeksi puuttumista edellyttäväksi aiheeksi EU:ssa.

Yhdysvalloissa ruokarikollisuuteen herättiin jo vuoden 2001 terroristi-iskujen jälkeen, kirjoittavat Michiganin yliopiston tutkijat artikkelissaan. Journal of Food Science –lehden julkaisussaan vuonna 2011 he liittävät ruuan ja sen väärentämisen ruokaturvan lisäksi suoraan valtion puolustuspoitiikkaan.

 Tutkimuksessa tarkastellaan, miten ruokaväärennökset voivat uhata kansakunnan terveyttä. Heistä kyse ei ole vain taloudellisen edun tavoittelusta rikoksen keinoin, vaan joissain tapauksissa myös poliittisesta tai strategisesta edusta.

Sakot kaksinkertaisiksi etuun nähden

Euroopan parlamentin mukaan tilanteeseen on puututtava määrittelemällä ruojahuijaus yhtenäisesti ja asettamalla sen valvontaan määrärahaa. Julkisen viranomaisen tulee tarkastaa yksityiset sertifiointilaitokset riittävän usein.   

Raportissa kauppa asetetaan erityiseen vastuuseen tarkistaa ja valvoa myymänsä ruuan alkuperää ja laatua.

Raportissa kauppa asetetaan erityiseen vastuuseen tarkistaa ja valvoa myymänsä ruuan alkuperää ja laatua. Toimijoiden tulisi myös ilmoittaa viranomaisille, jos havaitsevat tai epäilevät värinkäytöksiä, etenkin jos ne voivat vaarantaa kuluttajien terveyden.

Parlamentti haluaa myös nostaa ruokaväärennöksestä asetetut sakot vähintään kaksinkertaisiksi huijauksella tavoiteltuun taloudelliseen hyötyyn nähden. Toistuvasti sääntöjä rikkovilta tulisi ottaa luvat pois. (Ruokatieto)