Ruotsalaisteinit voisivat maksaa lähiruuasta enemmän

21.11.2013
Lähiruoka-ajattelu ja alkuperän tunteminen ovat tärkeitä nuorille ruotsalaisille, osoittaa uusi tutkimus. Kahdeksan kymmenestä 15 – 20-vuotiaasta voisi maksaa enemmän ruuasta, joka tulee lähellä sijaitsevalta viljelijältä tai ruokayritykseltä.

Jopa yhdeksän kymmenestä pitää tärkeänä tietää mistä maasta ruoka tulee. Saman verran nuorista syö mieluummin Ruotsissa tuotettua ruokaa kuin tuontiruokaa. Ruotsin maatalousviraston Jordbruksverketin tutkimus tehtiin Ruotsin ruokamaa-ohjelman puitteissa.

Yhdeksän kymmenestä pitää tärkeänä tietää mistä ruoka tulee.

Etenkin liha halutaan läheltä

Kun vastaajien piti valita ruoka, jonka läheinen alkuperä on heidän mielestään erityisen tärkeää, 48 prosenttia valitsi lihan. Seuraavina tulivat kasvikset ja maito.

Neljä viidestä uskoo, että Ruotsissa tuotantoeläinten kohtelulle on korkeammat kriteerit kuin suurimmassa osassa muita maita. Yksi viidesosa ei osaa vastata kysymykseen.

Lähes puolet piti oman maakunnan ruokaa paremman makuisena kuin muualta Ruotsista tulevaa ruokaa. Kolmannes ei osannut sanoa, onko maussa eroa.

Kaksi piti suomalaista ruokaa Euroopan parhaana.

Kotiin päin vedettiin myös kansallisissa makuasioissa, sillä vastaajista Euroopan parhaimman makuisen ruuan valmistuksessa Ruotsi tulee toisena Italian jälkeen. Kyselyssä mainittiin vaihtoehtoina myös Ranska, Espanja, Tanska ja muu maa. Muuta maata äänestäneistä kaksi piti suomalaista ruokaa Euroopan parhaana.

Vain kahdeksan prosenttia nuorista ei nähnyt arvoa omien ruokaperinteiden vaalimisella ja tallettamisella.

Ympäristö vaimea valintakriteeri

Ekologisuus ei noussut korkealle ruotsalaisnuorten ruokavalinnoissa. vain 7 prosenttia valitsi ruokaa ennen kaikkea ekologisuuden perusteella. Maku johti 60 prosentilla ja toisena oli terveellisyys 21 prosentilla vastauksista.

Myös Suomessa helmikuussa julkaistussa lähiruokatutkimuksessa nuoret ja opiskelijat painottavat keskimääräistä vastaajaa vähemmän ympäristöä. Suomessa nuoret eivät korostaneet myöskään lähiruokaa, eläinsuojelua tai kotimaisuutta.

Työkaluja helppoihin valintoihin

"Tulevaisuuden kuluttajat ovat näin tietoisia ja kiinnostuneita ruuasta."

Maaseutuosaston johtaja Niclas Purfürst Jordbruksverketistä iloitsee siitä, että tulevaisuuden kuluttajat ovat kuitenkin näin tietoisia ja kiinnostuneita ruuasta.

- He tekevät tietoisia valintoja ja tarvitsevat työkaluja, joiden avulla valintojen tekeminen on yksinkertaista, Purfürst toteaa.

Ruokamaa-ohjelman uusi kehityskohde on kauppa.

Tutkimuksessa selvitettiin nuorten näkemyksiä ruuan alkuperästä, laadusta, Euroopan ruokamaista ja ruokakulttuurista. Lokakuussa tutkimukseen vastasi verkkopaneelissa tuhat 15 – 20-vuotiasta ruotsalaista, joista noin puolella oli vastuuta kodin ruokabudjetista. (Ruokatieto)