Uusi luomuaurinko nousee leppäkertun rinnalle

07.05.1998
Suomi on saanut uuden merkin luonnonmukaisesti tuotetuille elintarvikkeille.
Pyöreä, väreiltään vihreä ja valkoinen luomumerkki on maa- ja
metsätalousministeriön virallinen valvontaleima. Uuteen luomumerkkiin on
kuvattu pellon takaa nouseva aurinko sekä sana luomu. Merkin on suunnitellut AD
Jyri Taipale.

Aurinkomerkin käyttöoikeuden myöntää kasvintuotannon tarkastuskeskus, ja sen
saavat elintarvikkeet, jotka on tuotettu EU:n luomusääntöjen mukaisesti. Uusi
luomumerkki ei ole alkuperämerkki, sillä se voidaan myöntää myös ulkomaisille
luomutuotteille. Tällöin merkin käytön ehtona on kuitenkin se, että vähintään
viimeinen pakkaus- tai etiketöintivaihe tehdään Suomessa. Jos uudella
aurinkomerkillä varustettu tuote on alkuperältään kotimainen, se voidaan
merkitä myös Hyvää Suomesta -joutsenlipulla tai Kotimaisten Kasvisten
sirkkalehtilipulla.

Myös Luomu-liiton leppäkerttumerkki säilyy luomutuotteiden tunnuksena. Uuden
aurinkomerkin ja leppäkerttumerkin suurin ero on se, että leppäkertulla voi
merkitä vain Suomessa tuotettua luomua. Lisäksi leppäkerttuluomun tuotantoehdot
ovat hieman EU-sääntöjä tiukemmat. Kumpaakin luomumerkkiä voi käyttää
rinnakkain, jos Luomu-liiton tuotantoehdot täyttyvät.

Vauhtia luomun markkinointiin

Maa- ja metsätalousministeriö haluaa uuden merkin avulla vauhdittaa
luomutuotteiden tuotekehitystä ja markkinointia. Luonnonmukainen tuotanto on
lisääntynyt Suomessa ripeästi muutaman viime vuoden aikana. Varsinaisessa
luomuviljelyssä on tänä kesänä 85 000 hehtaaria, eli luomuala kaksinkertaistuu
viime vuodesta. Siirtymävaiheen pellot mukaan lukien luomuala on jo 135 000
hehtaaria eli kuusi prosenttia viljelyalasta.

- Toivon elintarviketeollisuuden ja kaupan ottavan uuden merkin myötä
luomuviestin vastaan, jotta lisääntyvä luomuraaka-aine saadaan jalostettua
laadukkaiksi luomutuotteiksi ja kuluttajan ulottuville, korosti maa- ja
metsätalousministeri Kalevi Hemilä uuden luomumerkin julkistamistilaisuudessa
Helsingissä torstaina.

Tavoitteena 200 merkinkäyttäjää tänä vuonna

Finfoodin Luomu-hanke pitää yllä rekisteriä uudella luomumerkillä varustetuista
tuotteista. Lisäksi Luomu-hanke käyttää aurinkomerkkiä tunnuksenaan luomun
menekinedistämisessä. - Tavoitteena on, että tämän vuoden lopussa uuden merkin
käyttöoikeus on 200 toiminnanharjoittajalla, kertoi toiminnanjohtaja
MARJA-RIITTA KOTTILA Finfoodin Luomu-hankkeesta. Ensimmäiset uudella merkillä
varustetut luomutuotteet ovat kaupoissa alkukesästä.

Uuden luomumerkin julkistamisen myötä alkaa myös Luomu-hankkeen ensimmäinen
kampanja. Sen tunnuslauseeksi on valittu "Luomussa maistuu tulevaisuus". -
Kuluttajien luomuvalintojen ympäristövaikutukset näkyvät viiveellä, vasta
tulevaisuudessa, mutta luomutuotteet maistuvat välittömästi, tähdensi Kottila.

Kampanjan tavoitteena on saada koko elintarvikeketju tekemään pontevammin työtä
luomuelintarvikkeiden jalostuksen ja myynnin eteen ja tehdä luomua tunnetuksi
kuluttajille. - Luomun markkinaosuus on vielä mitätön, mutta kasvuvauhti on
nopea sekä Euroopassa että muualla maailmassa, Kottila totesi.

Leppäkerttu jatkaa EU:sta riippumattomana

Myös Luomu-liiton leppäkerttu on ollut ehdolla Finfoodin Luomu-hankkeen
kampanjamerkiksi. Leppäkertun ottaminen hankkeen käyttöön olisi kuitenkin
edellyttänyt sitä, että liitto olisi luopunut sekä merkin omistuksesta että
oikeudesta määritellä omat tuotantoehtonsa. Luomuviljelijötä edustava liitto
ei suostunut näihin ehtoihin.

- Viljelijät eivät halunneet luovuttaa luomusääntöjen määrittelyvaltaa
Brysseliin, etenkin kun kotieläintuoannon osalta EU-säännöt ovat vasta
laadintavaiheessa. Lisäksi uhkana on, että EU-sääntöjä höllennetään jonkun
jäsenmaan tai WTO:n painostuksesta, perusteli Luomu-liiton puheenjohtaja KIMMO
TIILIKAINEN.

Maa- ja metsätalousministeriön rahoittama Finfoodin Luomu-hanke ei puolestaan
voi käyttää kansallisiin tuotantoehtoihin sitoutunutta merkkiä, koska Bryssel
älähtäisi siitä. EU ei salli jäsenvaltioidensa rahoittavan kansallista tai
EU-standardista poikkeavaa tuotantoa.

Tiilikainen toivoo, että suomalaisista luomutuotteista löytyy sekä uusi että
vanhan luomutunnus. Uuden luomumerkin vahvuutena hän pitää sitä, että sen
kautta luomukampanjointiin voidaan käyttää valtion rahoitusta. Leppäkertun
vahvuutena hän puolestaan pitää riippumattomuutta EU-standardista ja sitä, että
leppäkerttu kertoo tuotteen olevan alkuperältään suomalaista. - Tärkeintä on,
että luomuasia kokonaisuudessaan menee eteenpäin, Tiilikainen huomautti. (FF)