Viidennes suomalaisista käyttää luomua säännöllisesti

28.05.2003
Joka viides suomalainen käyttää luomutuotteita säännöllisesti kertoo Finfood
Luomun teettämä tuore luomubarometri. - Säännöllisesti luomua käyttävien määrä
on jo niin suuri, että voidaan puhua tietystä kuluttajajoukosta, toteaa vt.
toiminnanjohtaja PÄIVI RÖNNI Finfood Luomusta. Tyypillinen luomukuluttaja on 35
- 50-vuotias perheellinen, koulutettu ja hyvätuloinen nainen, joka asuu
suurimmissa kaupungeissa. Luomutuotteita säännöllisesti käyttävä kuluttaja
ostaa mieluummin luomua kuin tavanomaisesti tuotettuja suomalaisia
elintarvikkeita. Tätä asiaa kysyttiin barometrissa nyt ensimmäistä kertaa.

Luomubarometrin mukaan niiden kuluttajien määrä on vähentynyt, joilla
ylipäätään on kokemusta luomusta. Viime vuonna näiden kuluttajien osuus oli 80
prosenttia, kun vastaava luku on nyt 62 prosenttia. - Kuluttajat osaavat
aikaisempaa paremmin ja todenmukaisemmin arvioida kokemuksiaan luomutuotteista
ja niiden käytöstä. Barometria on tehty viisi vuotta ja tänä aikana myös
kuluttajien luomutietoisuus on parantunut, Rönni selittää.

Luomubarometria varten haastateltiin 857 kuluttajaa. Barometri on jatkoa vuonna
1998 käynnistyneelle tutkimussarjalle, jossa on haastateltu yhteensä 6 336
kuluttajaa. Tutkimuksen toteutti Fennia Consulting.

Luomun osuus päivittäisistä ostoksista pieni

Luomutuotteita säännöllisesti käyttävä kuluttaja ostaa luomuna yleisemmin
perunaa, vihanneksia, leipää, maitoa, maitojalosteita, jauhoja, hiutaleita,
marjoja ja hedelmiä. Tuotteet hankitaan useimmiten tavallisesta
päivittäistavarakaupasta. Luomutuotteiden osuus päivittäisestä ostoskorista on
edelleen pieni, jatkuvasti luomunakin käyttävien ostoksista alle viidennes on
luomua.

Luomua käyttävät aikovat myös lisätä luomutuotteiden kulutusta. Eniten
luomukuluttajat suunnittelevat tuoretuotteiden, leivän, lihan ja
lihajalosteiden sekä maitotaloustuotteiden kulutuksen lisäämistä.

Mielikuva luomusta vaikuttaa ostopäätöksiin

Luomua säännöllisesti käyttävien kuluttajien ostohalukkuuteen vaikuttavia
mielipiteitä selvitettiin asennebarometrilla. Ostohalukkuuden kannalta
tuotteiden saatavuudella, valikoimien riittävyydellä, myyjien
asiantuntemuksella ja tiedon saamisella luomutuotteista on suuri merkitys.
Samalla nämä asiat ovat niitä, joista kuluttajilla on huonoja kokemuksia.
Myöskään luomutuotteiden hinta - laatu-suhde ei ole luomukuluttajan mielestä
aivan kohdallaan, samoin parantamisen varaa on tuotteiden säilyvyydessä ja
pakkausten ympäristöystävällisyydessä. Kokemukset ulkomaisista luomutuotteista
ovat monilla kuluttajilla olleet huonoja.

Luomutuotteiden ostohalukkuuteen niitä säännöllisesti käyttävillä kuluttajilla
vaikuttavat suuresti myös valvonnan luotettavuus, vaikutus maaseudun
kehitykseen, tuotteiden turvallisuus ja terveellisyys, kotieläinten
hyvinvointi, vaikutus Suomen elintarviketuotannon imagoon sekä kokemus siitä,
että tuntee toimineensa oikein ostaessaan luomutuotetta. Kaikista luetelluista
asioista luomukuluttajilla on hyviä kokemuksia.

Aurinkomerkki täyttää viisi vuotta

Vihreä "Luomu - valvottua tuotantoa" - aurinkomerkki lanseerattiin keväällä
1998. Merkki on tällä hetkellä yli 3 000 luomutuotteessa. Luomubarometrin
mukaan merkin tunnistaa 77 prosenttia suomalaisista. Kuluttajien mielestä
aurinkomerkki helpottaa luomutuotteen tunnistamista, vahvistaa käsitystä
tuotteen ympäristöystävällisyydestä ja hyvästä laadusta. Kuluttajat pitävät
aurinkomerkittyä luomutuotetta selvästi parempana kuin luomutuotteita, joista
merkki puuttuu.

Aurinkomerkki kertoo, että luomutuote kuuluu suomalaisen viranomaisen
valvontaan ja täyttää EU:n yhteiset luomutuotannon ehdot. Merkin myöntää ja
käyttöä valvoo Kasvintuotannon tarkastuskeskus KTTK. (Finfood)